Drastische kuur Nokia-Siemens

Netwerkleverancier Nokia-Siemens schrapt 17.000 banen – bijna een kwart van het totaal. De netwerkmarkt staat onder druk door Chinese concurrentie.

Het is amper vier jaar geleden dat Nokia en Siemens hun gezamenlijke dochter aan de wereld voorstelden op het Mobile World Congress in Barcelona. Nokia-Siemens Networks, een mooi bedrijf met Duits en Fins vernuft, dat technologie ging leveren aan de nieuwe generatie mobiele netwerken. Met een jaaromzet van 17 miljard euro leek de joint venture een mooie toekomst tegemoet te gaan. Maar de omzet kromp tot 12 miljard in 2010, en in 2011 lijdt de joint-venture al kwartalen achtereen verlies.

Dat er iets moest gebeuren bij Nokia-Siemens leed geen twijfel. De drastische bezuinigingsactie – voor 2013 moeten er 17.000 van de 74.000 banen verdwijnen – is een forse ingreep, vindt Bettina Tratz-Ryan, analist van onderzoeksbureau Gartner. „Maar dit komt niet onverwacht. Afgelopen jaar had Siemens al laten weten dat er iets moest gebeuren.” Ook Nokia zit in zijn maag met de verlieslijdende netwerktak, die de magere resultaten van de telefoondivisie naar beneden trekt. En waar Nokia zelf in het afgelopen jaar rigoureus zijn strategie wijzigde door met Microsoft in zee te gaan en te reorganiseren, was het ook tijd voor een afslankkuur voor de netwerkdochter.

Het afgelopen jaar onderzocht de netwerkleverancier of private equity investeerders geïnteresseerd zouden zijn, maar die gesprekken liepen op niets uit. De verkoop-optie is echter nog niet van tafel. Zowel Nokia als Siemens investeerden in september weer elk een half miljard euro in de joint venture. Toen legde Olli-Pekka Kallasvuo zijn functie als president-commissaris neer. ‘OPK’ moest eerder al het veld ruimen als topman van het gehele Nokia-concern.

Het is de bedoeling een miljard euro te bezuinigen op de jaarlijkse kosten. Dat kan Nokia-Siemens volgens Tratz-Ryan, weer voldoende adem geven om de concurrentie met Ericsson en Huawei weer aan te kunnen: „Het is een logisch gevolg van de consolidatieslag onder leveranciers van netwerkinfrastructuur.”

Nokia vat het zelf in zijn laatste jaarverslag bondig samen: de prijzen van netwerkapparatuur zoals zendstation, dalen, waardoor de marges kleiner worden. En nieuwe concurrentie, met name uit China, zorgt ervoor dat Nokia-Siemens zelf moet zakken met prijzen om nog contracten binnen te slepen.

Nokia-Siemens Networks is actief is in 150 landen en heeft nog geen details bekend gemaakt waar de meeste banen zullen verdwijnen. Een gedeelte van het banenverlies zit een reorganisatie van de overname van de infrastructuurtak van Motorola, waar 7.500 mensen werken in met name de VS, China en India. In augustus werd daar al het vertrek van 1.500 mensen aangekondigd.

Het gestroomlijnde Nokia-Siemens Networks moet zich concentreren op mobiele toepassingen en dienstverlening. Er is meer ‘netwerkintelligentie’ nodig om de nieuwe generatie datahongerige smartphones toegang te bieden tot streaming video en audio.

Gartner-analist Tratz-Ryan: „Nokia-Siemens mikt op klanten die zich geen zorgen willen maken als ze naar een nieuwe netwerktechniek overschakelen – bijvoorbeeld van 3G naar 4G – en dan alles weer opnieuw moeten inrichten.”

De investeringsbereidheid onder de mobiele netwerken neemt af. De KPNs en Vodafones van deze wereld schakelen over van belminuten en smsjes naar data-abonnementen en dat levert minder geld op. Ook de netwerken consolideren. in de VS heeft AT&T bijvoorbeeld een bod van 39 miljard dollar uitgebracht op T-Mobile. Die overname wordt door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten echter niet goedgekeurd, bleek gisteren.

    • Marc Hijink