Schultz: niet mijn bedoeling mist te creëren over hsl-deal

Een reizigersbalie op station Utrecht Centraal. Foto nrc.nl / Arjan de Jongh

Het is niet de bedoeling geweest om mist te creëren rond de ware kosten van de deal met de NS over de hogesnelheidslijn (hsl). Dat minister van Infrastructuur Schultz vanavond tijdens de behandeling van haar begroting in de Tweede Kamer.

De bewindsvrouw maakte vrijdag bekend dat de NS het recht krijgt om over de hsl te rijden. Daarmee wordt een faillissement afgewend van exploitant HSA, dat bestaat uit de NS en KLM. Dat consortium verkeert in grote financiële problemen, doordat HSA destijds veel te veel geld heeft geboden om de lijn te mogen uitbaten. Een faillissement zou de staat maximaal 2,4 miljard euro hebben gekost.

Kostenoverschrijding niet 390 miljoen, maar 1 miljard euro

Met name D66’er Kees Verhoeven verwijt de minister dat ze onduidelijk is geweest over de kosten die zijn gemoeid met de deal. Tijdens de persconferentie vrijdag had de bewindsvrouw alleen van het verlies van 390 miljoen dat op haar eigen begroting terecht komt, terwijl het ministerie van Financiën ook nog tweehonderd miljoen bijdraagt. Op het verspreide persbericht ontbreekt de bijdrage van Financiën.

Bovendien wordt vierhonderd miljoen euro aan toekomstige inkomsten ingeboekt. In totaal gaat het dus om één miljard euro, concludeerde Verhoeven mede op basis van berichtgeving in NRC Handelsblad van gisteren.

Schultz: ik heb er geen baat bij om mist te scheppen

Schultz sprak tegen dat ze verwarring heeft geschapen. “Ik heb er geen enkele baat bij om die mist te scheppen.” Tijdens de persconferentie heeft ze slechts geantwoord op vragen van journalisten over de gevolgen voor haar begroting, stelde ze. Ook verwees ze naar de brief aan de Kamer, waarin alle bedragen zijn vermeld.

De lijn kost de belastingbetaler 590 miljoen euro, zei ze. De vierhonderd miljoen aan toekomstige inkomsten kunnen niet worden meegerekend, omdat dat geen uitgaven zijn, aldus de bewindsvrouw.

Minister wil dat treinen op aantal lijnen harder gaan rijden

Schultz zei in het begrotingsdebat ook dat ze wil dat de treinen in Nederland op een aantal lijnen harder gaan rijden. Onder meer het CDA en de ChristenUnie willen dat de maximumsnelheid van treinen wordt verhoogd naar tweehonderd kilometer per uur.

De minister zei dat ze “zo veel mogelijk druk”gaat uitoefenen om de snelheid te verhogen. “Ik doe mijn best om het die kant uit te doen gaan.” Zij gaat een lijst opstellen met lijnen waar de snelheid als eerste omhoog zou kunnen.

    • Pim van den Dool