Reis door de wereld in 64 pagina's

Het nieuwe tijdschrift 360 bundelt artikelen uit alle bladen van de wereld: met de vuist geschreven stukken uit Latijns Amerika en gematigde geluiden uit Japan.

Vanaf vandaag ligt er een nieuw tijdschrift in de schappen, getiteld 360. Initiatiefnemer Katrien Gottlieb liet zich voor het tweewekelijks te verschijnen blad inspireren door Courrier International, een Frans tijdschrift dat al jaren met succes artikelen uit kranten en bladen wereldwijd vertaalt en bundelt voor een breed lezerspubliek.

Hoezo 360?

„Omdat dit blad de lezer moet uitnodigen om 360 graden om zich heen te kijken. Wereldwijd.”

Waar komt het idee vandaan?

„Ik vind al jaren dat in buitenlandse kranten en tijdschriften geweldige artikelen verschijnen, daar wilde ik wat mee doen. In eerste instantie dacht ik aan een soort Granta-achtig tijdschrift met lange journalistieke verhalen en reportages. Toen wees iemand mij op het Franse blad Courrier International. Ik ben in Parijs langs gegaan bij de redactie en werd meteen verliefd op het blad.”

Hoe is dat Franse blad opgezet?

„Courrier International verschijnt wekelijks en publiceert artikelen die de Franse lezer normaal niet onder ogen zouden komen. Voor ieder continent zijn er experts die de plaatselijke kranten en bladen doornemen. Zij maken een selectie van artikelen waarvan ze denken dat die de Franse lezer aanspreken. Die stukken komen uit het Griekse dagblad I Kathimerini tot aan het Colombiaanse weekblad Semana.”

Werkt 360 samen met Courrier?

„We zijn zelfstandig. Het tijdschrift heeft een eigen vormgeving, app, website en werkwijze, maar we putten wel uit het aanbod van Courrier. De artikelen die in 360 worden opgenomen, zijn in feite een selectie van hun selectie. Het blad wordt deels gefinancierd door de Nederlandse zakenman Bessel Kok. Verder zijn uitgever Charles Lansu, bestuurslid en mede-initiatiefnemer Gert Jan Oelderik en ik aandeelhouder. Lansu en Oederik komen allebei van NRC Media. We gaan ook samenwerken met NRC Handelsblad.”

Hoe maakt u de selectie uit Courrier?

„Dat doe ik met eindredacteur Pieter van den Blink, samen vormen wij de redactie. We nemen zelf alle artikelen van kranten en tijdschriften binnen West-Europa door. Van artikelen die wij niet kunnen lezen, uit bijvoorbeeld Arabische of Aziatische landen, is er de Franse vertaling van de Courrier. Alle stukken die wij selecteren, laten wij weer in het Nederlands vertalen.”

Maar hoe bepalen jullie wat interessant is voor de Nederlandse lezer?

„Door zelf heel veel te lezen in wat onze Franse collega’s verzamelen en dat te rijmen met waar het in Nederland over gaat. Maar ook door interesse te creëren en te laten zien wat er bijvoorbeeld speelt in landen die we slechts kennen van verkiezingen of conflicten die er spelen. In Latijns-Amerika wordt door journalisten veel meer met de vuist geschreven bijvoorbeeld. Daar wordt nog fel gestreden voor de rechten van het volk. Die betrokkenheid kennen we in Nederland eigenlijk niet.”

360 is dus een links opinieblad?

„Nee. Integendeel. De artikelen zijn afkomstig uit zowel linkse als rechtse kwaliteitskranten, bladen en internetsites en gaan over economie, politiek en cultuur. De enige voorwaarde die we stellen is dat het journalistiek goed opgebouwde, relevante stukken zijn. Voorin het nummer hebben we een lijst met uitleg over alle kranten en sites, de lezer moet goed geïnformeerd zijn over het soort artikel dat hij leest. Het is goed te weten dat de Japanse krant Mainichi Shimbun zich richt op het politieke midden. En dat het Senegalese dagblad Sud Quotidien de focus legt op maatschappelijke kwesties.”

Wat wilt u met 360 bereiken?

„Met 360 kan je in een paar uur een reis door de wereld maken. Het doel is de lezer een evenwichtiger wereldbeeld bij te brengen. We zijn in Europa toch sterk op onszelf gericht. Met 360 willen we nieuws brengen, buiten de waan van de dag om.

„Terwijl men in Nederland druk bezig is met de crisis binnen de top van Ajax, publiceert 360 over afwerkolie in de Chinese voedselindustrie. En neem de Arabische wereld, hoe interessant is het wel niet om te weten wat mensen over hun eigen regio schrijven?”

Waarom denkt u dat er een markt is voor 360?

„Courrier International bestaat in Frankrijk al twintig jaar en heeft een oplage van 200.000. Er zijn lezers omdat het concept goed is. Dat zal voor 360 ook opgaan. Je gaat vanzelf overstag.”

360. Vanaf vandaag te koop. Per nummer € 5,95. Maandabonnement € 9,95. Digitaal (app, pdf): €7,99. www.360international.nl