Problemen HSL kosten 1 miljard

En dat is bijna drie keer zo veel alsminister Schultz eerder zei.

Het oplossen van de financiële problemen met de hogesnelheidslijn (hsl) kost 1 miljard en geen 390 miljoen euro, zoals minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) zei. Dat blijkt uit haar brief aan de Tweede Kamer. Gisteren verdedigde Schultz haar begroting in de Kamer.

Schultz maakte afgelopen vrijdag bekend dat de hsl deel gaat uitmaken van het intercitynet. De NS mag daar ook na 2015 blijven rijden. Schultz zei toen dat de oplossing haar begroting 390 miljoen euro kost. „De dreiging was dat het wel 2,4 miljard zou kosten, dat hebben we terugonderhandeld tot 390 miljoen. Dat scheelt 2 miljard. Dat is goed voor de belastingbetaler”, zei ze. Dat geld komt uit het Infrastructuurfonds en gaat ten koste van toekomstige projecten. Lopende projecten komen niet in gevaar, aldus de minister.

Maar uit Schultz’ brief blijkt dat de schade voor de schatkist veel groter is. Naast de 390 miljoen die Schultz op haar begroting afboekt, draagt ook het ministerie van Financiën 200 miljoen bij. Daarnaast past Schultz een boekhoudkundige truc toe. Ze rekent 400 miljoen aan toekomstige opbrengsten (2025 tot en met 2028) van de hsl alvast mee in haar rekensom, terwijl die jaren buiten de concessieperiode vallen.

Met haar oplossing om toekomstige opbrengsten alvast in te boeken, neemt Schultz een voorschot op de toekomst. Het is de vraag of de hsl na 2025 het bedrag oplevert. (NRC)