Hoe Darth Vader het schoothondje van de commercie werd

De gevreesde Lord Vader uit Star Wars is - helaas voor de echte fans - in het schnabbelcircuit der commercials terechtgekomen. Maar had hij wel een keuze, zoals echte acteurs?

Film-, tv- en reclameblog Retina Burn maakt zich druk om het misbruik van Darth Vader. Het zette veel van zijn commerciële optredens op een rij en schreef een artikel, volkomen gewijd aan de vrije wil die volkomen ontbreekt voor de heerser van de Dark Side.

“Allereerst voelt het als een botsing tussen kunst en commercie. Bij een acteur ben je je ervan bewust dat hij een rol speelt die hij krijgt opgedragen, en is er tot bepaalde hoogte sprake van vertrouwen en oprechtheid. Echter, bij een fictief personage, kan worden gemanipuleerd om iedere wens van de klant te omarmen. Hierdoor wordt het creatieve proces gereduceerd tot slechts een zakelijke spreekbuis. In wezen is het karakter weggerukt uit het fantasy-rijk en in de echte wereld gezet, verworden tot de handelswaar die het probeert te verkopen.”

Retina vindt het eigenlijk heel storend dat je als volwassene wordt geacht te denken dat Dart Vader zich daadwerkelijk associeert met de producten die hij aanprijst. Terwijl iedereen weet dat het een nep-lord is; een figurant in een pak. Anderzijds is het voor fans tevens ontzettend confronterend dat zij hun filmicoon verworden zien tot wat het eigenlijk altijd al was: een kostuum.

Maar Vader heeft geen keus, tot op het ridicule en kinderachtige af. Noch R2D2 of C3PO of welk ander karakter van Star Wars dan ook. De licenties op het gebruik van Star Wars-personages voor commerciële doeleinden liggen bij één bedrijf. En dat bedrijf heeft weer vele dochterbedrijven, aan de Dark Side.

    • Jules Seegers