Groteske poppen in alle soorten en maten

Theater

Radio Exit Live van Ulrike Quade Company.

Tournee t/m 17 dec. ulrikequade.nl ***

Vreemde wezens bevolken de wereld van Ulrike Quade. Of eigenlijk is het een soort tussenwereld: een overgangsplek waar de doden samen dolen met de levenlozen: zij die nog geboren moeten worden.

Theatermaker en poppenspeelster Quade geeft die wereld in Radio Exit Live verbluffend vorm. De acteurs hebben starre poppenogen en er zijn groteske poppen in alle soorten en maten: een beverig, krom, ietwat groen uitgeslagen oud vrouwtje, een vrouw met een gigantisch roodharig hoofd, en twee dunne onderlijfjes. Dankzij een slimme choreografische vondst duikt een hele poppenfamilie op, die echt weet te ontroeren: de poppenmoeder legt troostrijk haar hand op de schouder van haar poppenkind. En natuurlijk dwalen hier ook slechteriken rond: er is een spectaculaire, dreigende danser met een groot eng, groen, kaal hoofd; de ogen tot spleetjes geknepen, de dikke rode tong uit zijn mond. Zijn knappe, hagedisachtige dans vormt een hoogtepunt in de voorstelling.

Ulrike Quade heeft haar fantastische visuele vondsten willen verpakken in een nadrukkelijk verhaal. Dat pakt helaas niet goed uit. De tekst is gemakzuchtig en cliché, het spel van de acteurs op de première houterig.

Radio Exit Live heeft veel potentie, maar nu stuitert de voorstelling qua niveau op en neer, van de vele sterke beeldende momenten naar vlak en ongeïnspireerd schooltoneel. Eeuwig zonde. Quade had het verhaal dat ze wil vertellen, over een man die in het tussenland belandt en terugkijkt op zijn leven, beter tekstloos kunnen brengen; intuïtiever, associatiever. Vormgeving, dans en muziek zijn meeslepend genoeg. Ulrike Quades krachtige universum kan gemakkelijk zonder tekstuele uitleg.

Herien Wensink