Dronken vrienden virtueel de dood injagen

Bij onze zuiderburen zorgt een bewustwordingscampagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) voor opschudding. Het BIVV spoort aan om vrienden met een voorliefde voor overdreven snelheid of rijden onder invloed van alcohol of drugs een krantenartikel te sturen waarin hun dood wordt beschreven. Na het doorgeven van een aantal persoonlijke gegevens over je kennis, zoals zijn favoriete kroeg en automerk, via een Facebookapplicatie, ontvangt hij of zij een mailtje over een door henzelf veroorzaakt dodelijk auto-ongeluk. Volgens Sofie Van Damme, woordvoerster bij het BIVV, „is het tijdens een avondje uitgaan vaak moeilijk om vrienden te verhinderen in de auto te stappen. Mensen willen de sfeer niet verpesten. Via het artikel kun je vrienden duidelijk maken dat hun gedrag onverantwoord is.” Het BIVV noemt de campagne een succes. De app staat sinds donderdag online, gistermiddag waren er al 2.660 krantenartikels verzonden.

De kritiek op de campagne vindt Van Damme overdreven. „We hebben voorafgaand aan de lancering onderzoek gedaan. Jongeren tussen 18 en 25, de doelgroep van deze campagne, vinden de artikels niet shockerend, eerder confronterend.” Ook de reactie van de 29-jarige Wouter Verrept begrijpt ze niet. Nadat Verrepts assistente een artikel in zijn mailbox had gevonden, informeerde ze zijn familie. Doordat Verrept mobiel onbereikbaar was, geloofde deze een uur lang dat hij was overleden. Van Damme: „De artikels belanden enkel in de mailbox en iedereen die eerder een krantensite heeft bekeken ziet dat ze niet echt zijn. De achtergrond van het artikel is bijvoorbeeld speels en kleurig. We hebben wel recentelijk beslist een extra indicatie aan te brengen dat het om een fake artikel gaat.” Het BIVV was ook verantwoordelijk voor de populaire BOB-campagne.

bivv.be

    • Sabeth Snijders