'Boevenkoning' heeft vette swing en kritisch randje

De boevenkoning (8+). De Toneelmakerij. Tekst en regie: Ad de Bont. Gezien: 19/11. Inl: www.toneelmakerij.nl ****

„Jij bent van de omkoping, ik van de beroving en afpersing”, snuift Tjebbo Gerritsma als machtsgeile boevenkoning tegen zijn wellustige vrouw (gespeeld door Rian Gerritsen). Het tweetal bestiert een verdorven koninkrijk, waar orgaanhandel en grannydumpen (het dumpen van bejaarden in een bos) de normaalste zaak van de wereld zijn.

Wonderlijk genoeg is hun jongste dochter (Rosa Mee) begiftigd met een ‘gouden hart’. Maar in deze even hilarische als schrijnende zwarte komedie van De Toneelmakerij overwint het goede maar gedeeltelijk.

Ad de Bont regisseert zijn eigen tekst De boevenkoning in strakke, camp-achtige beelden. In een gouden paleis, op een bewegend dansplateautje, wordt de een na de andere ‘showy’ scène weggespeeld.

Zangeres Annemarie Maas is er om het geheel op te luisteren met gelikte arrangementen van overbekende nummers. Songs als What a wonderful world en You’ll never walk alone krijgen een wrange betekenis in de gewetenloze wereld van opgeklopt vermaak en hebberigheid. De vette swing van de voorstelling heeft wat dat betreft een knap geconstrueerd maatschappijkritisch randje.

Een zin als: ‘Alles kan, we leven tenslotte in een rechtsstaat’ verraadt de boodschap dat de overdreven wereld op het toneel niet zo veel verschilt van de werkelijkheid daarbuiten. Daniël van Klaveren vertolkt met een hysterisch Amadeus-lachje met verve de rol van corrupte rechter. Als hij uiteindelijk tot koning wordt gekroond, weet iedereen in de zaal dat de wereld geen haartje beter zal worden. Het integer gezongen Imagine van John Lennon blijft aan het slot dan ook in de lucht hangen.

    • Brechtje Zwaneveld