Ahold doet voorlopig geen deals

Ahold moet groter en winstgevender. Dat zei topman Boer tegen de pers.

Maar voorlopig gaat dat niet door overnames. Groei zit in internet en nieuwe formules.

Nee, de langverwachte grote overname werd niet aangekondigd. In een gisterochtend ingelaste telefonische persconferentie schetste Ahold-topman Dick Boer wel in ruwe lijnen waar hij met het supermarktconcern de komende jaren naar toe wil. Ahold moet groter en Ahold moet winstgevender, luidt de rode draad van Boers eerste gedetailleerde strategische vergezicht sinds zijn aantreden in maart.

Om dat te bereiken, breekt Boer vooralsnog niet de pot met kasgeld aan, waar ruim 2 miljard euro in zit. Al blijft het concern uitkijken naar interessante overnamekandidaten: „Er zijn nog altijd mogelijkheden”, zegt Boer, zowel in food (supermarkten) als in non-food (warenhuizen). „Maar we doen niets overhaast.”

Voorlopig zoekt Ahold zijn groeistrategie in andere concrete stappen. Ten eerste: een forse uitbreiding van de internetverkoop. Op de ruim 29,5 miljard euro die Ahold met zijn bijna 3.000 winkels in 2010 verdiende, kwam rond de 500 miljoen uit online formules als Albert.nl en de appie-app voor smartphones en iPads. Die inkomsten moeten in 2016 op minimaal 1,5 miljard liggen én winst genereren. Op dit moment draaien de internetactiviteiten volgens Boer quitte. De winstdoelstelling voor de komende vijf jaar is simpel: „Meer dan nu.”

Met name in de VS ziet Ahold kansen voor uitbreiding van internetwinkelen, door zogeheten pick-up points in te richten, bepaalde plekken in of rond de stad waar klanten hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen. Dat is goedkoper en mogelijk ook sneller dan het huidige kostbare bezorgsysteem. Bovendien kan dan het online-assortiment worden uitgebreid met meer versproducten.

Daarnaast wil Boer zijn belangrijkste supermarktmerk in Europa, Albert Heijn, verder uitrollen. Dit jaar debuteerde Ahold daarmee al op de Belgische markt met de opening van twee nieuwe winkels. Dat moeten er de komende vijf jaar „minimaal vijftig” worden, aldus Boer. In andere Europese landen wil Ahold uitbreiden met ten minste 150 winkels, ook in nieuwe markten. Met name noemde Boer Duitsland. In de deelstaat Noordrijn-Westfalen zal Albert Heijn komend jaar al enkele AH to go-winkels openen, de kleine winkelformules die Nederland kent van de treinstations.

Daarnaast – en daar zijn dan allicht overnames te verwachten – wil Ahold ook buiten Amerika en Europa nieuwe markten openen. Boer denkt aan „dichtbevolkte, stedelijke gebieden, waar het bruto nationaal inkomen snel aan het stijgen is” en waar het politiek en maatschappelijke klimaat „stabiel” is. Spreekt Boer hierover landen als India en China? „Ik wil geen specifieke regio’s noemen.”

Groei van de winstgevendheid moet de komende jaren komen uit een extra kostenbesparingsprogramma van 350 miljoen euro per jaar – zónder verlies van banen, benadrukt Boer. „Door integratie van automatiserings- en logistieke systemen kunnen we nog veel efficiënter werken, vooral in de VS.”

Voor aandeelhouders lonkt uiteindelijk een hoger dividend. Het concern uit Zaandam wil zijn dividenduitkering structureel opschroeven tot 40 à 50 procent van de nettowinst. De 29 cent per aandeel die over 2010 werd uitbetaald, lag iets onder de 40 procent van de winst.

Ook in Nederland ziet Boer nog reële kansen voor overnames, hoewel het marktleiderschap met 33 procent al stevig is. Albert Heijn is lang niet overal zo nadrukkelijk aanwezig als in de Randstad. Boer: „Er zijn regio’s waar je een kwartier of langer moet rijden om een Albert Heijn tegen te komen.”

Bovendien: „Toen we nog grootaandeelhouder in Schuitema waren [exploitant van C1000, red.] hadden we een marktaandeel van 40 procent”, zegt Boer. Datzelfde concern, sinds 2008 in handen van private-equityfonds CVC, staat sinds enige maanden weer in de etalage. Het wordt via een veiling verkocht, eind oktober vond de eerste ronde plaats . Of Ahold met een bod belangstelling heeft getoond, wil Boer niet zeggen.

Beleggers reageerden gisteren aarzelend positief op Aholds nieuwe groeistrategie. De koers van het aandeel daalde met minder dan een half procent, beduidend lager dan de koersdaling van andere hoofdfondsen uit de Amsterdamse AEX-index.