Vintage-fan, maar geen zin in struinen?

De zusjes De Visser openden een Facebook-winkel met vintage kleding.

Zij lopen marktjes met oude kleding af, jij ‘liket’ hun pagina en koopt de buit .

Rosa (24), de jongste van de zusjes De Visser, kwam op het idee. Tijdens een stage in Australië zag ze steeds foto’s met vintage kleding voorbijkomen op de Facebookpagina van een vriendin. Crèpe de chiffon-bloesjes, een Mad Men-esque kokerrok of psychedelische trainingsjasjes uit de jaren tachtig. Ruby Red Dress plaatste de foto’s op haar pagina, met een prijskaartje. Door Ruby’s pagina ‘leuk te vinden’ kreeg je haar foto’s in je nieuwsoverzicht. De eerste die ‘*verkocht*’ onder de foto zette, kreeg het kledingstuk zonder verzendkosten thuisgestuurd.

Een Facebookwinkel met vintage kleren, dat moeten wij ook in Nederland gaan doen, besprak Rosa met haar zussen Marre (26) en Eva (28) de Visser. Voor zover de Amsterdamse zusjes weten is hun Poppy’s Parade zelfs een van de eerste Facebookwinkels in Nederland.

De site, die in september werd gelanceerd, heeft inmiddels bijna 3.000 volgers. Dat is volgens Marre, communicatieadviseur in het dagelijks leven , te danken aan het viral-effect: „Hoe meer mensen de pagina ‘liken’, des te meer mensen binnen hun netwerk ook terechtkomen op de site”.

De site werd vernoemd naar hun Indische oma Pop, een koosnaampje vanwege haar popperige gezicht. „Oma Pop ziet er altijd prachtig uit. 91 is ze nu en nog helemaal bij de pinken. Al kom je op maandagochtend om half negen binnen, dan nog matchen haar oorbellen bij haar horloge,” zegt Marre, zelf gehuld in een voile bloesje in oudroze. „Vintage” , bevestigt ze. Net als de rode wollen trui van Rosa en het houthakkershemd van Eva. „Nou ja, die is van mijn vriend, telt dat ook?”

Vintage kleren dragen de zussen, opgegroeid in het Brabantse Veghel, al hun hele leven. Eva: „We werden vroeger meegesleurd naar rommelmarkten door onze moeder. Heel veel mensen hebben helemaal geen zin om tussen alle rekken te gaan snuffelen naar dat ene leuke item. Wij vinden dat wel leuk.”

Marre: „Oma Pop had ook heel veel oude, zelfgemaakte jurken op zplder. We hadden thuis ook een hele grote verkleedkist, we komen namelijk wel uit Brabant. Net zoals heel veel kleine meisjes waren we ons eigenlijk constant aan het verkleden. De hele dag op hakken.” Rosa: „Dat komt ook omdat we drie zusjes zijn. Het steekt elkaar wel aan.”

Al langer hadden de zussen het idee om samen een onderneming te starten. Rosa wilde eigenlijk bokser of bakker worden, maar ging fysiotherapie en gezondheidswetenschappen studeren in Amsterdam. Ze zoekt nog een baan. „Ja, dat is nog wel nodig naast Poppy’s Parade.”

Op het moment verkopen de dames zo’n 21 kledingstukken per week, ongeveer 90 procent van wat ze inkopen. Eva: „Anders dan die Australische site plaatsen wij maar één foto per keer. Er zit dus een soort spelelement in. Daar worden mensen enorm hebberig van.”

Net als Marre combineert Eva de online winkel met een voltijd baan, bij uitgeversplatform TenPages.com. Een Facebookwinkel opzetten kost volgens haar bijna geen geld, maar vooral veel tijd.

Bijna ieder weekend gaan de zusjes op pad, vaak gedrieën. Rosa: „Naar een marktje, of een tweedehandswinkel in Zeeland. Als we op vakantie zijn in Frankrijk of Italië neuzen we daar ook even rond.” Volgens Eva is er voldoende voorraad voorhanden. „Ik gooi zelf denk ik ook ieder jaar minstens een volle vuilniszak kleding weg. Jij niet?”

In Amsterdam is het volgens Marre wel heel moeilijk je slag te slaan. „Je hebt hier gewoon te veel die hard-fashionista’s. Die zijn om acht uur ’s ochtends al op pad.” Utrecht en Brabant zijn vooralsnog favoriet.

In hetzelfde weekend waarin de kleding wordt gekocht, worden ook de foto’s van de buit gemaakt. Eva: „Als we terugkomen, gaan we meestal meteen aan de slag. We gebruiken bijna geen modellen, het zijn vooral foto’s van onszelf. Het is makkelijk om elkaar te gebruiken als model, omdat we in korte tijd alles moeten doen: inkopen, fotograferen, bewerken en uploaden. Het is ook wel belangrijk dat we geen modellen zijn, denk ik. Wij hebben ook wel eens een rode neus, of net een pukkel. Ik denk dat mensen zichzelf daarom ook sneller in die kleding zien.”

Oma Pop is trots, maar begrijpt het concept nog niet helemaal. Rosa: „Facebook? Kan ik dat dan ook ergens krijgen? Of langskomen? Nee oma, dat is internet, zeggen we dan.”