Streamingdiensten als Spotify verliezen 200 labels

Muziekdistributeur ST Holdings verwijdert alle muziek van de meer dan tweehonderd labels die het vertegenwoordigt van streaming muziekdiensten als Spotify, Napster, Simfy en Rdio. De distributeur heeft dit besloten na een onderzoek waaruit zou blijken dat streamingdiensten het kopen van muziek ontmoedigen. Dit meldt NU.nl.

ST Holdings, distributeur voor veel labels die vooral elektronische muziek uitbrengen, zegt te willen doen wat het beste is voor de labels:

“Als distributeur moeten we doen wat het beste is voor onze labels. De meerderheid van hen willen niet dat hun muziek op zulke services verschijnen. Ze zorgen voor slechte inkomsten en verslechteren de verkopen. Daarbij komt het gevoel dat hun muziek z’n bijzonderheid verliest door de exploitatie als uitgaven van lage waarde.”

‘Fuck Spotify’

Volgens ST Holdings heeft een van de labels die het bedrijf vertegenwoordigt zich hard uitgesproken tegen diensten als het in Nederland populaire Spotify:

“Let’s keep our music special, fuck Spotify.”

‘Miljoenen consumenten overtuigd te betalen voor muziek’

Spotify laat weten dat het de beslissing van ST Holdings weliswaar respecteert, maar zegt ook te hopen dat de distributeur terugkomt op de beslissing.

“Op dit moment hebben we al miljoenen consumenten overtuigd om opnieuw te betalen voor muziek, om af te stappen van het illegaal downloaden en dus het genereren van reële inkomsten voor de muziekindustrie.”

ST Holdings baseert de zet op een onderzoek van The NPD Group, waaruit zou blijken dat streamingdiensten de verkoop van muziek ontmoedigen. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat muziekdiensten de drang om muziek op mp3 of op cd te kopen verminderen.

    • Peter van der Ploeg