Goedkoop gas geven

Zoals zijn naam al aangeeft, kan de Mazda2 BiFuel overweg met twee soorten brandstof. Op LPG verbruikt hij meer, maar tanken kost niet veel.

Autofabrikanten werken met twee soorten importeurs. Particuliere importbedrijven en fabrieksvestigingen. Het merk Mazda heeft jarenlang met een particuliere importeur gewerkt – Auto Palace De Binckhorst in Den Haag – en er zijn tijden geweest dat er in Nederland elk jaar meer dan dertigduizend nieuwe Mazda’s op de weg werden gezet. Die glorietijden zijn nadrukkelijk voorbij, Mazda haalt nu in ons land jaarcijfers van hooguit zevenduizend exemplaren; dat komt deels omdat sinds 2008 de fabriek de import zelf ter hand nam (na veertig jaar werd De Binckhorst beleefd bedankt voor bewezen diensten), maar zeker ook omdat Mazda minder een massamerk wenst te zijn.

Wat daarbij helpt is dat Mazda door de jaren heen af en toe behoorlijk eigenwijs te werk is gegaan. Als een vrijwel letterlijk laatste Mohikaan hield het Japanse merk lang vast aan de wankelmotor (waarmee zelfs een keer de 24 Uur van Le Mans werd gewonnen) en ook in de modellenpolitiek worden soms verrassende stappen genomen. De hier onderhavige Mazda2 is daarvan een voorbeeld. Waar de meeste concurrenten in het B-segment meestal groter en zwaarder zijn dan hun voorganger, werd Mazda’s kleinste juist iets compacter en lichter van gewicht. Dat komt zowel het brandstofverbruik als de rijkwaliteiten ten goede. Een lichtere auto rijdt bijna altijd beter en kan zelfs met een redelijk kleine motor goed voor de dag komen. Dat gaat ook voor de Mazda2 op.

De versie die ik meekreeg was een BiFuel, die zowel op LPG als op benzine kan rijden. LPG mag dan door alle publiciteit omtrent elektrische auto’s, groen gas en bio-ethanol de laatste jaren wat minder aandacht hebben gekregen, als autobrandstof is het nog altijd springlevend. Relatief betaalt een LPG-rijder ietsje meer belasting, maar deze Mazda2 heeft van die hogere heffing geen last. Hij heeft een A-label en valt daardoor in de categorie van 14 procent fiscale bijtelling. Maar ook privérijders profiteren van die schone status: de auto is door zijn A-status vrijgesteld van wegenbelasting dus die hogere LPG-heffing valt gewoon weg. Dat is goedkoop gas geven en feestelijk tanken, want LPG kost hooguit drie kwartjes per liter. Zo krijgt het begrip ‘gasprijs’ opeens een heel andere dimensie.

Volle tank voor 14 euro

Lastig is wel dat de actieradius op gas nogal beperkt is. Sowieso verbruikt een motor die op LPG rijdt altijd wat meer dan op benzine, omdat de calorische verbrandingswaarde lager ligt. Uit een liter LPG haalt een motor zo’n 20 procent minder rendement dan uit een liter benzine en dat zie je terug in de verbruikscijfers. De inhoud van de gastank – die is weggeborgen op de plek van het reservewiel en daardoor de bagageruimte niet beïnvloedt – wordt op het dashboard weergegeven met vier groene lampjes, waarvan de eerste na een kilometer of vijftig al uitgaat. Een beetje afhankelijk van het rijgedrag haal je dan hooguit 225 kilometer uit de gastank. Als die leeg is, schakelt de auto ongemerkt over op benzine, maar dat is een meer dan twee keer zo dure brandstof.

Met de Mazda2 BiFuel sta je dus vaak aan de pomp, maar (zoals hierboven opgemerkt) dat zijn weer wel financieel aantrekkelijke momenten. Een volle tank voor 14 euro… Dat tanken vergt wel wat aandacht, omdat Mazda de vulopening keurig achter het brandstofklepje heeft weggemoffeld. Er moet daarom eerst een – meegeleverd – koperen opzetstukje worden opgeschroefd, waarna de gasslang kan worden aangekoppeld. Daarna is tanken een kwestie van langdurig op de knop drukken. Met de 1,3 liter motor is het geen sprintkanon, maar hij komt prima mee met het Nederlandse verkeer, schuwt de snelweg niet en hij stuurt opvallend scherp. De keerzijde daarvan is dat de vering aan de harde kant is, dat maakt de auto af en toe wat springerig. Maar verder valt er weinig te klagen. Het tanken is misschien wat gedoe, maar zoals zoveel Japanse auto’s is de Mazda een probleemloos voertuig. Misschien niet zo spannend, maar alles wat erop of eraan hoort te zitten, zit erop of eraan.