Meer treinen op spoor en NS gaat rijden over hogesnelheidslijn

Foto NRC / Arjan de Jongh

De Nederlandse Spoorwegen laten de komende jaren meer treinen rijden op de drukste trajecten. Nu rijdt nog elk kwartier een trein, dat wordt elke tien minuten.

Dit is een van de afspraken die minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen met de NS heeft gemaakt. Dat maakte de bewindsvrouw vanmiddag bekend in Den Haag. Schultz van Haegen heeft besloten dat de NS zeker tot 2025 het bedrijf is dat de treinen mag laten rijden op het voornaamste deel van het Nederlandse spoor. In ruil daarvoor belooft het spoorbedrijf meer treinen te laten rijden en meer te investeren materieel.

Sprinters uitgerust met toiletten

Daarnaast betaalt de NS bedrijf 2,2 miljard euro aan de staat en steekt het zeven miljard in de aanschaf van nieuwe treinen en het renoveren van bestaand materieel. Ook worden de nieuwe sprinters op termijn uitgerust met een wc. De NS komt daarmee tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer, die al langer pleit voor een toilet in iedere trein.

In juli klaagden reizigers en conducteurs over het ontbreken van toiletten in de nieuwe sprinters van de NS:

Faillissement door hsl afgewend

De NS krijgt ook het recht om te rijden over de hogesnelheidslijn (hsl). Die lijn wordt nu nog uitgebaat door HSA, maar dat consortium verkeert in grote financiële problemen vanwege de hoge verbruiksvergoeding die moet worden betaald. De lijn zelf loopt steeds beter, volgens NS-directeur Bert Meerstadt is er een “prima business” te maken.

Door de lijn onder te brengen bij de NS wordt een faillissement afgewend, dat de staat maximaal 2,4 miljard euro zou hebben gekost. Niettemin blijft Schultz van Haegen zitten met een tegenvaller van 390 miljoen euro. De bewindsvrouw is echter tevreden, omdat rekening was gehouden met een nog grotere kostenpost. Ook was al langer duidelijk dat er geen oplossing was die geen geld zou gaan kosten, aldus de Schultz van Haegen.

Gevolg van de afspraken is dat de NS ook gewone intercity’s over het hsl-traject kan laten rijden. Op de lijnen Den Haag - Eindhoven en Rotterdam - Almere levert dat tijdwinst op. Ook heeft Schultz van Haegen bedongen dat de treinkaartjes voor de hsl goedkoper moeten worden. Meerstadt sprak in een reactie van “zware onderhandelingen”. Hij is blij dat de NS als “Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren”, meldt persbureau Novum.