Google opent de aanval op iTunes met muziekwinkel

Voor de muziekfan is het bijna niet meer bij te houden. Wie luistert op zijn computer, tablet of smartphone kan kiezen uit de ene na de andere nieuwe dienst.

Deze week kwamen er twee digitale diensten bij. Google opende de nieuwe Google Music Store. Dat is een onlinedienst waarbij gebruikers muziek kunnen kopen en luisteren via hun met Android uitgeruste smartphones of tabletcomputers.

Blackberry kondigde de BBM Music Service aan, voorlopig alleen nog in Groot-Brittannië. Deze dienst biedt streaming muziek via een app op Blackberry-telefoons. Beide diensten zijn een poging om de dominantie van Apple te breken. Ook Amazon heeft een vergelijkbare service.

Google sloot voor Google Music een overeenkomst met duizend platenmaatschappijen, waaronder drie van de zogenoemde grote vier: Universal, Sony en EMI. Alleen Warner, met artiesten als Eric Clapton en Green Day, ontbreekt in het rijtje. Google heeft een assortiment van dertien miljoen liedjes, voor maximaal ruim 1 dollar per stuk. Ter vergelijking: iTunes van Apple biedt ruim twintig miljoen nummers. De dienst van Google moet diens weinig succesvolle sociale netwerk Google+ een impuls geven: denk aan muziek delen met vrienden.

Dat het Amerikaanse zoekbedrijf zich mengt in de strijd om de muziekliefhebber is niet verrassend. Het bedrijf kijkt al jaren lijdzaam toe hoe concurrent Apple de digitale muziekmarkt domineert en veel geld verdient met iTunes. Sinds de lancering in 2003 verkocht Apple meer dan tien miljard liedjes.

Ook de platenlabels zien omzet aan hun neus voorbijgaan. Deze week werd bekend dat muziekgigant EMI (The Beatles, Katy Perry, Coldplay) wegens teleurstellende resultaten wordt opgeknipt en verkocht aan concurrenten Universal en Sony. Het aantal digitale downloads – muziekbestanden die consumenten kopen in een webwinkel en naar hun eigen pc halen – stijgt, maar is nog altijd een klein deel van de totale inkomsten. In Nederland vormt dit volgens de branchevereniging NVPI 8 procent van de muziekomzet.

Eén van de problemen voor de labels: van elke euro die zij verdienen aan een digitale download, krijgt Apple 30 cent. En streaming diensten zoals Spotify, waarbij de gebruiker geen muziek koopt maar een abonnement afsluit op een grote muziekbibliotheek, leveren artiesten al helemaal niks op.

Spotify doet geheimzinnig over cijfers, maar de Britse krant The Guardian beschreef vorig jaar hoeveel een artiest aan Spotify overhoudt: 0,001 euro per luisterbeurt. Als een nummer een miljoen keer is afgespeeld – dat gebeurt artiesten als Lady Gaga – dan verdient de artiest 1.000 euro. Niet dat de muziekindustrie direct meer aan Google gaat verdienen: het bedrijf heeft eenzelfde soort 30/70-model als Apple voor ogen. Toch zei Universal-baas Robert Wells tijdens de presentatie: „We verwachten dat dit een nieuwe grote stroom aan inkomsten zal bieden voor onze artiesten.”

Dit heeft een reden. Google heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van Apple: een liedje ‘googlen’ leidt nu vaak tot links naar illegale versies van de muziek op zogenoemde torrentsites. Daar verdient een label niets aan. Als Google iedereen die zoekt op een liedje of artiest nu eerst verwijst naar de eigen winkel, wordt het piraterijprobleem van de platenmaatschappijen aangepakt.

Wanneer Google Music naar Nederland komt, is nog onbekend.