Waarom kunnen fietslampjes knipperen?

Nu het steeds vroeger donker wordt, is Koen van den Heuvel uit Leiden op zoek naar nieuwe fietsverlichting. In het grote aanbod ontdekte hij een overeenkomst: alle losse lampjes lijken één of meerdere knipperfuncties te hebben. „Waarom is dat eigenlijk?” vraagt hij zich af. „Volgens mij is het verboden om knipperende fietsverlichting te gebruiken.”

Van den Heuvel heeft gelijk, zo is te lezen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Fietsverlichting mag niet knipperen. Daarnaast moeten de lampen aan allerlei andere voorwaarden voldoen. Zo staat vast welke kleur het licht moet hebben (geel/wit aan de voorkant, rood aan de achterkant), waar losse lampjes bevestigd mogen worden (op het bovenlichaam, kleding of tas), in welke hoek het licht moet schijnen (voor- of achteruit) en dat het licht niet bedekt mag zijn. Voldoet je verlichting niet aan bovenstaande eisen? Dan riskeer je een boete van veertig euro. Dat geldt dus ook voor een knipperend lampje.

„Ik heb nog nooit gehoord dat het is gebeurd, maar in principe kun je voor knipperende lampjes een boete krijgen”, zegt Kees Bakker van de Fietsersbond. Waarom de lampjes dan überhaupt kunnen knipperen? Bakker heeft er verschillende verklaringen voor. „Het ziet er leuk uit dus het is commercieel aantrekkelijk. Daarnaast is het een kleine moeite om zo’n functie toe te voegen. Veel mensen denken ook dat je met een knipperend lampje beter opvalt.”

Dat onderschrijft het TNO, dat in 2008 onderzoek deed naar de opvallendheid van verschillende soorten fietsverlichting in verschillende verkeersscenario’s, lichtomstandigheden en manieren van bevestiging. In dit 84 pagina’s tellende rapport concludeerde het onderzoeksbureau dat een knipperende voorlamp beter opvalt, een knipperend achterlicht niet. De bijdrage van knipperen aan de opvallendheid neemt echter af als er meerdere knipperende lampjes in de omgeving zijn. Ook zullen al die knipperende lampjes ervoor zorgen dat de zwaailichten van hulpverleningsdiensten minder opvallen. De conclusie is dan ook dat continu brandend licht de voorkeur heeft.

Bakker voegt daaraan toe: „Knipperende fietslampjes zijn bovendien erg storend. Autolampen knipperen toch ook niet?”

Sarah Graman