Vaticaan neemt juridische stappen tegen verspreiding foto kussende paus

Een screenshot van de website van de nieuwe UN-Hate campagne van United Colors of Benetton. Hierop zijn een (ver)zoenende paus en de sjeik van de Al-Azhar-moskee Mohamed Ahmed el-Tayeb te zien.. Foto screenshot unhate.benetton.com Caption: Picture taken on November 17, 2011 in Paris, shows a Benetton clothing store window covered by posters as part of the launch of a provocative publicity campaign with photo montages showing the pope Benedict XVI kissing on the lips Egypt's Ahmed el Tayyeb, imam of the Al-Azhar Mosque in Cairo, and US president Barack Obama smooching his Chinese counterpart Hu Jintao. The posters, part of an advertising campaign entitled "UNHATE", have appeared in Benetton stores across the globe as well as in newspapers, magazines and on Internet websites. Benetton backed down and pulled the photo montage showing the pope kissing a leading imam after the Vatican issued a stern condemnation. The company, which is no stranger to controversy over its advertising campaigns, said it was "sorry that the use of the image had so hurt the sensibilities of the faithful". AFP PHOTO / MARTIN BUREAU Foto's van de nieuwe UN-HATE-campagne van kledingmerk Benetton. De foto van een zoenende paus en de sjeik van de Al-Azhar-moskee Mohamed Ahmed el-Tayeb werd gisteren na protest van het Vaticaan ingetrokken. Foto AFP / Martin Bureau

Het Vaticaan neemt juridische stappen om de verdere verspreiding van een gefotoshopte afbeelding, van een zoenende paus Benedictus XVI en de sjeik van de Al-Azhar-moskee Mohamed Ahmed el-Tayeb, te voorkomen.

Dat maakte het Vaticaanse ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring bekend. De foto maakte onderdeel uit van de nieuwe UN-Hate-campagne van kledingmerk United Colors of Benetton.

Gisteren verweet het Vaticaan Benetton al “een ernstig gebrek aan respect voor de paus” door de foto te gebruiken. Het Vaticaan protesteerde “tegen het onaanvaardbare gebruik van de afbeelding van de Heilige Vader, die gemanipuleerd en uitgebuit werd als onderdeel van een reclamecampagne voor commerciële doeleinden”. Kort na dit protest trok Benetton de afbeelding in.

In totaal fotoshopte Benetton een zestal afbeeldingen in elkaar van kussende wereldleiders voor de campagne – waaronder ook een speekseluitwisselende Israëlische premier Benjamin Netanyahu met de Palestijnse president Mahmoud Abbas – die pleiten voor tolerantie en die een einde moeten maken aan haat. Bekijk hier de site van UN-HATE.

    • Hans Klis