Televisiezenders SBS moeten zich binnen drie jaar bewijzen

SBS moet zich binnen drie jaar hebben bewezen. De nieuwe eigenaren, tijdschriften- en digitale uitgever Sanoma en televisieproductiebedrijf Talpa van John de Mol, hebben het budget van SBS 6, Net 5 en Veronica gegarandeerd tot en met 2014. Dat zei Georgette Schlick, de nieuwe directeur van SBS Broadcasting, tijdens de programmapresentatie van SBS 6, Net 5 en Veronica, gisteravond in Amsterdam. Het was de eerste presentatie onder Sanoma en Talpa die SBS deze zomer overnamen van het Duitse ProSiebenSat.1.

Schlick noemde gisteren geen gewenste kijkcijfers of marktaandelen. „Ik kan niet toveren. Wij hebben geld nodig en tijd. Gelukkig krijgen wij die van de nieuwe eigenaren.” Tijdelijk programmadirecteur Leo van der Goot, die in 2012 wordt opgevolgd door Remko van Westerloo (RTL), zei wel dat de marktaandelen van SBS 6 nu „gruwelijk” zijn.

Zowel Schlick als Van der Groot was opvallend kritisch over de manier waarop SBS de afgelopen jaren werd geleid. Schlick: „SBS heeft ontzettend veel beloofd, maar helaas niet veel waargemaakt.” De nieuwe topvrouw, afkomstig van facilitair omroepbedrijf Dutchview, wil de drie zenders scherper profileren en meer investeren in digitaal. Van der Goot toonde kort een zogenoemde tweede-scherm-applicatie voor de iPad. Kijkers naar wedstrijden van Oranje op Veronica kunnen op hun tabletcomputer extra informatie krijgen over het voetbal. „Dat is de toekomst van het televisiekijken.”

Volgens Van der Goot leed SBS aan „acute anorexia”. „Een superslank bedrijf, geheel gericht op de verkoop. Maar met een beperkt budget, angst voor vernieuwing en een eendimensionaal inzicht in de kijker.” Zenders worden afgerekend op het aantal ‘boodschappers tussen 20 en 49’ dat heeft gekeken, aldus Van der Goot. „Maar programmamakers kunnen daar niks mee. Kijkers willen ook niet worden aangesproken als boodschappers.” SBS 6 noemt zijn kijkers nu „onze helden, hardwerkende Nederlanders die zich ’s avonds wil ontspannen voor de tv”. SBS 6 verwacht veel van The winner is, Talpa’s nieuwe muzikale talentenjacht. Deelnemers kunnen besluiten zich terug te trekken in ruil voor geld, tot 1 miljoen.