Intercity's mogen op hsl-lijn

De strikte scheiding tussen de hoge snelheidslijn (hsl) en het intercitynetwerk wordt opgeheven. Intercitytreinen van NS mogen in de toekomst hun route ‘afsnijden’ door over het hsl-spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens te rijden. Daardoor worden er nieuwe verbindingen mogelijk, zoals een snellere route tussen Breda en Amsterdam.

De uitkomst is het gevolg van het voorstel dat minister Melanie Schultz (Infrastructuur, VVD) morgen aan de ministerraad voorlegt. Het voorstel regelt de toekomst van het Nederlandse spoor en moet een oplossing bieden rond het debacle rond de High Speed Alliance (HSA), het dochterbedrijf van de NS dat de hsl nu exploiteert. De HSA draait zo slecht dat een faillissement dreigt. Als dat gebeurt, zou de Nederlandse staat ruim 2 miljard aan achterstallige concessiegelden mislopen.

De oplossing is om de hsl te integreren met het hoofdrailnet van de NS. De spoorwegen gaan de komende jaren een hoger bedrag betalen voor de gezamenlijke concessie. Daarmee kan een groot deel van de verliezen van de hsl worden ingelopen. Schultz zou dan zelf nog zeker 300 miljoen euro moeten bijleggen, zo heeft RTL Nieuws gemeld.

Door het plan van Schultz houdt NS greep op het belangrijkste deel van het Nederlandse spoor, tot ten minste 2025. Andere vervoerders zullen mogen bieden op regionale lijnen. Een groter deel van het regionetwerk wordt aanbesteed.