Winst voor prijsvechter in de lucht

Ryanair en Easyjet boeken omzetstijgingen, terwijl de grote maatschappijen worstelen met kosten.

Terwijl de traditionele luchtvaartmaatschappijen hun resultaten zien wegzakken, presenteren de parvenu’s van de luchtvaartwereld ijzersterke cijfers.

Gisteren maakte prijsvechter Easyjet de financiën van het afgelopen (gebroken) boekjaar bekend. En anders dan bij Lufthansa of Air France-KLM waren die uitermate positief. De omzet groeide van 3,5 miljard tot 4 miljard euro. Ook die andere prijsvechter, Ryanair, doet het goed. Het afgelopen half jaar steeg de omzet met 24 procent ten opzichte van de eerste helft van 2010, tot een bedrag van 2,7 miljard euro.

Het grote verschil tussen Air France-KLM en de prijsvechters is het kostenniveau. Ryanair is berucht om de zeer basale service op zijn vluchten (kop koffie: 4 euro). Luchtvaarteconomen kijken echter vooral naar de verschillende manieren waarop de traditionele flag carriers en de budgetmaatschappijen zijn georganiseerd en daarbij raken de grote maatschappijen steeds meer in de problemen.

Lufthansa, Air France en British Airways concentreren hun netwerk rondom een hub: grote luchthavens als Schiphol. Een KLM-passagier kan opstappen in Singapore en in Amsterdam voor een vlucht naar New York. Budgetmaatschappijen bieden alleen point to point-verbindingen aan: stukken minder kostbaar. (NRC)