Consument in VS besteedt meer

Amerikaanse consumenten gaven in oktober opnieuw meer geld uit aan de kassa in supermarkten, bars, restaurants en in de showroom van autodealers. Het ministerie van Handel maakte gisteren bekend dat de totale omzet van Amerikaanse winkels, inclusief tankstations en autodealers, met een half procent is gestegen. Dat was voor de vijfde maand achtereen.

Ook Wal-Mart, het grootste supermarktconcern ter wereld, liet – voor het eerst in twee jaar – omzetgroei zien. De omzet, zo maakte het bedrijf gisteren bekend, steeg in het derde kwartaal met ruim 8 procent tot 110,2 miljard dollar (81,5 miljard euro). Wal-Mart zag echter de nettowinst met 2,9 procent teruglopen tot 3,3 miljard dollar (2,47 miljard euro) ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Ten opzichte van het tweede kwartaal daalde de nettowinst met ruim 12 procent. Aldus is de operationele winstmarge, een belangrijk kerncijfer voor de retailsector, teruggelopen van 5,5 tot 5,3 procent.

Belangrijkste oorzaak van de verminderde winstgevendheid is de voortdurende stijging van grondstoffenprijzen. Die rekent het bedrijf voorlopig niet door aan de klanten in de winkels, zei de baas van de Amerikaanse activiteiten, Bill Simon, omdat de koopkracht in de VS door oplopende werkloosheid en stijgende benzineprijzen al zo onder druk is komen te staan.

Wal-mart is met 2,1 miljoen medewerkers het grootste supermarktconcern ter wereld. Het exploiteert 5.200 winkels in 27 landen. De omzetstijging van Wal-Mart lag in lijn met positieve consumentencijfers die het Amerikaanse ministerie van Handel publiceerde. In oktober steeg de landelijke retailomzet met 0,5 procent. Autoaankopen en benzinekosten buiten beschouwing gelaten steeg de gezamenlijke winkelomzet met 0,7 procent, de grootste stijging sinds maart 2011.

Amerikaanse consumenten besteedden met name meer aan elektronica, computeronderdelen en bouwmaterialen. Ook de omzet van levensmiddelenwinkels en horecagelegenheden deed het in oktober goed. Economen zien in de verkoopcijfers een bevestiging van hun eerdere aanname dat de Amerikaanse economie dit kwartaal op jaarbasis ongeveer even hard zal groeien als het vorige kwartaal, met 2,5 procent. En dan moeten Thanksgiving en Kerstmis nog komen. Voor die feesten trekken Amerikanen altijd veel geld uit om vrienden en familieleden met cadeaus te overladen.

De stemming op de Amerikaanse aandelenbeurs werd – behalve door blijvende twijfels over de toestand in Europa – door de hoopgevende Amerikaanse retaildata beïnvloed. De verliezen van de grote indices S&P 500 en Nasdaq vielen mee. Het aandeel Wal-Mart verloor daarentegen ruim 2 procent van z’n waarde en sloot op 57,60 dollar.