Voor wie niet weet wat #FF betekent

Morgen verschijnt Twiet, volgens de makers de ‘eerste Twitterglossy van Nederland’.

Een tijdschrift over Twitter is al eens eerder geprobeerd. Het werd een flop.

Het zou het eerste tijdschrift voor twitterend Nederland zijn. Met interviews met ‘bekende twitteraars’ als Maxime Verhagen en Jan Kooijman en de ‘smakelijkste twitterbloopers’. De eenmalige uitgave Twiet Magazine van uitgever Sanoma wordt gedrukt in 70.000 exemplaren en verschijnt morgen.

De communicatie van Sanoma ten spijt, een tijdschrift over Twitter is al een keer eerder geprobeerd. In 2009 bracht Jessica de Kok het Twittermagazine uit. Het blad werd een paar duizend keer gedrukt en was alleen via internet te koop. Het werd een flop: het blad werd „misschien een paar honderd keer verkocht”, zegt De Kok nu. „Het was een verkeerde beslissing. Ik denk niet dat Twitter te vangen is in een blad.”

Toch besluit Sanoma het er nog een keer op te wagen. Initiatiefnemer en Grazia-hoofdredacteur Hilmar Mulder bedacht het idee voor het blad samen met haar man, bladenmaker Wim Spijkers. „We wilden een blad over hoe leuk Twitter is en wat er allemaal te beleven is.” Sanoma was volgens Mulder „meteen enthousiast”.

Waarom schrijven jullie dat dit het eerste Twittertijdschrift van Nederland is als dat niet klopt?

Mulder: „We maken de eerste Twitterglossy van Nederland, maar Twiet is inderdaad niet het eerste tijdschrift over Twitter.”

Jessica de Kok is er niet blij mee dat jullie met de eer van de eerste strijken.

„Kijk, we hebben altijd ‘de eerste Twitterglossy’ naar buiten gecommuniceerd. En misschien een keer ‘eerste magazine’ gebruikt om een persbericht minder saai te maken. Als je daarover wil vallen, be my guest.”

Waarom een papieren blad over een typisch internetfenomeen?

„Twitter is momenteel erg populair. Je mag spreken van een hype. En tijdschriften doen graag aan ‘hype publishing’. Als iets groot is, wordt daar een printvorm bij bedacht.”

Twitter is toch al heel lang een hype?

„Natuurlijk, maar het zwelt wel steeds verder aan. Juist doordat Twitter nu zo groot is, weten veel computergebruikers niet waar ze moeten beginnen. Twitter is niet meer alleen voor nerds. Als je een blad wil verkopen, moet je aan de bovenkant van een hype zitten.”

Wie moeten het blad gaan kopen?

„We maken een heel breed magazine, voor mensen tussen de 18 en 40. Voor iedereen die meer wil weten over Twitter.”

Dat klinkt heel breed.

„Het is heel breed. Twitter zelf is al een niche, dus je moet je niet daarin ook nog gaan richten op vrouwen tussen de 18 en 25. Anders verkoop je maar een paar exemplaren, zoals het vorige Twitterblad.”

Er staat een stoomcursus twitteren in het blad. Is dat nog wel nodig?

„Wist jij dat 40 procent van de twitteraars niet weet wat de code ‘FF’ betekent op Twitter?”

‘Even’?

„Nee, FF betekent Follow Friday (een spel, waarbij twitteraars elkaar tips geven over andere twitteraars om te volgen, red.). Hierbij bewezen dat het nodig is.”