PostNL heft prijsvechter met 5.000 bezorgers op

Dochter van PostNL, voorheen TNT, verliest concurrentiestrijd van Sandd.

PostNL heft dochteronderneming Netwerk VSP Geadresseerd, een prijsvechter op de zakelijke postmarkt, volgende maand op. Ruim 5.000 parttime postbezorgers en 100 stafmedewerkers verliezen hun baan omdat het bedrijf verlieslatend is. Dat heeft PostNL gisteren bekendgemaakt.

Het marktaandeel van VSP Geadresseerd is te klein om te kunnen overleven, zegt een woordvoerder van PostNL. „VSP Geadresseerd bezorgt nu 120 miljoen poststukken per jaar. Om winstgevend te worden, zou het volume op termijn moeten stijgen naar 200 miljoen stuks. Dat vooruitzicht ontbreekt.” Cijfers over het bedrijfsresultaat van VSP wil PostNL niet geven.

VSP Geadresseerd, in 2006 opgericht door de voorloper van PostNL (TNT), bezorgt wekelijks geadresseerde post voor zakelijke klanten. De grotere foldertak van het bedrijf, VSP Ongeadresseerd met 22.000 bezorgers en 550 stafmedewerkers, blijft wel voortbestaan.

In de tarievenoorlog sinds de liberalisering van de postmarkt (2009) heeft VSP Geadresseerd het moeten afleggen tegen concurrent Sandd, die begin dit jaar SelektMail overnam van Deutsche Post. „Sandd is gewoon een stuk sterker geworden sinds de overname van Selekt Mail”, zegt de woordvoerder van PostNL. „Ze hebben relatief minder kosten omdat ze meer volume hebben. Bij ons stijgen de kosten.”

Een andere reden voor de opheffing van VSP Geadresseerd is de nieuwe cao voor postbezorgers. Postbedrijven moeten voor het eind van dit jaar 10 procent van de bezorgers een arbeidscontract aanbieden, oplopend tot 80 procent per 30 september 2013. De 5.000 parttime postbezorgers bij VSP Geadresseerd hebben geen contract, maar werken als zelfstandigen met een Overeenkomst van Opdracht. (NRC)