Dankzij Saul Bass zijn filmtitels de moeite van het kijken waard

Tot in de jaren vijftig waren begin- en eindtitels in een film gewoon een lijst namen die traag over scherm rolde. Ontwerper Saul Bass veranderde die saaie gewoonte door in de typografie de sfeer van de film neer te zetten. Ter ere van het boek Saul Bass: A Life in Film & Design besteedt het MoMA in New York aandacht aan de ontwerper. De website Art of the Title zette alvast wat werk van Bass op een rijtje.

In NRC Handelsblad schreef filmredacteur Coen van Zwol eerder over de rol die Bass speelde bij de ontwikkeling van filmtitels.

Met Otto Premingers The Man With the Golden Arm, waarin Frank Sinatra een junkie speelde, probeerde ontwerper Saul Bass in 1955 voor het eerst in typografie de sfeer van de film neer te zetten. Bass werkte later samen met Alfred Hitchcock, voor wie hij de opening van Vertigo maakte, met een draaikolk die in een oog verdwijnt: mogelijk de beste titelrol ooit.

In de jaren zestig gingen de grafisch ontwerpers helemaal los. Begintitels werden complete minifilms: denkt aan de James Bondfilms of de tekenfilmpjes voor de Pink Pantherfilms. Veel zaken die nu cliché zijn, begonnen ooit als begintitel. De groep zware jongens die in slowmotion naar de camera wandelt: Reservoir Dogs, 1992. De eerste videoclip: het intro van Beatlesfilm A Hard Day’s Night, 1965.

Het is dus aan Bass te danken dat de begin- en eindtitels tegenwoordig spannender zijn dan alleen een lijstje rollende namen. Meer weten over titels? De site Art of the Title gaat over niks anders.