4. Samenwerken met 'mediapartners'

Nrc.next is mediapartner van Lowlands, NRC Handelsblad van North Sea Jazz Festival, de Volkskrant doet onder meer Cinekid en Noorderslag, terwijl Trouw zich richt op Festival Oude Muziek. Krant en evenement werken samen met de gedachte dat ze er beide sterker van worden.

De samenwerking kan ook dichter op de redactionele inhoud zitten. In de zaterdagbijlage Lux van NRC Handelsblad staat bij de rubriek ‘blind date’: ‘Datingsite Paiq koppelt wekelijks voor Lux twee singles’. Fijne pr voor Paiq, al begint het op te vallen dat er maar weinig succesvolle matches worden gemaakt.

In gratis dagbladen gaat een dergelijke samenwerking vaak nog verder, die zijn immers volledig afhankelijk van inkomsten uit advertenties. In oktober liet Metro in een vierdelige serie een verzamelaarssite uitgebreid reclame maken in de redactionele kolommen. De inleidende tekst: ‘Kijk in de catalogus op verzamelaarssite Catawiki.nl hoeveel jouw strip kan opbrengen. Wil je ’m meteen verkopen? Dat kan ook op de marktplaats van Catawiki.’