• Ik

Passen, meten, schuiven

In de aanloop naar Sinterklaas test Hendrik Spiering nieuwe bordspellen. Vandaag: puzzelen met pinguïns en vrachtauto’s. et begon allemaal in de jaren negentig, met een rood autootje dat je uit een verkeersopstopping moest bevrijden: Rush Hour. Er horen vele tientallen kaartjes bij met verschillende uitgangssituaties, in oplopende moeilijkheid. Interessant voor ouder en kind. Inmiddels bestaat

In de aanloop naar Sinterklaas test Hendrik Spiering nieuwe bordspellen. Vandaag: puzzelen met pinguïns en vrachtauto’s.

et begon allemaal in de jaren negentig, met een rood autootje dat je uit een verkeersopstopping moest bevrijden: Rush Hour. Er horen vele tientallen kaartjes bij met verschillende uitgangssituaties, in oplopende moeilijkheid. Interessant voor ouder en kind. Inmiddels bestaat Rush Hour in verschillende varianten en kun je het zelfs op internet spelen. Sinds dit succes verschijnen er voortdurend nieuwe puzzelspelletjes, de meeste niet van Rush Hour-fabrikant Thinkfun, maar van het concurrerende Smartgames. Er zijn een paar basisthema’s: objecten wegschuiven om iets te bevrijden of vormen inpassen. Wat opvalt is hoeveel mooie variaties op die thema’s mogelijk zijn. Je kan een rivier oversteken (River Crossing, wel van Thinkfun), drenkelingen met bootjes opvissen (Titanic), een vluchtauto klemzetten met politieauto’s (Roadblock), een virus wegwerken (anti-Virus), en nog veel meer. Allemaal schuiven en passen en meten – maar telkens anders.

Dit is het jaar van Penguins on Ice (ook weer van Smartgames). Eerst dachten we thuis: ‘ha, dit is gewoon Roadblock!’. Want dat heeft ook van die hoekige vormen. Maar Penguins bleek wel degelijk uniek doordat die pentomino-schotsen konden veranderen van vorm. En dus is het echt veel moeilijker om de pinguïns op de opgegeven plekken te krijgen. Passen, meten, schuiven.

Het echt fascinerende van deze puzzels is dat je de moeilijke opgaves meestal alleen maar oplost door eerst heel hard te denken en te proberen en dan ‘los te laten’ en alleen nog je handen aan de gang te laten. En hop, ineens zit alles goed. Een vreemde ervaring. Sommige zaken kan je echt beter overlaten aan je onbewuste.

Smartgames heeft nu ook een puzzelspel met drie vrachtwagentjes uitgebracht, Trucky3. Laad de auto’s precies vol met opgegeven vormen. Leuk, maar vrij kinderachtig, dachten we. Want ja, de eenvoudigste opgaven (met één auto) kunnen ook door peuters worden gedaan. Maar de moeilijkste opgaven met drie auto’s en bijna alle vormen, ai, daar hebben we thuis met twee volwassenen nog flink mee lopen tobben. Serieus speelgoed.

Met zijn tweeën schuiven en passen kan met een opmerkelijke Rubik’s Cube variant Rubik’s race. Met de kubus heeft het weinig te maken, maar de kleuren zijn wel hetzelfde. Het is een klassiek schuifspelletje, maar dan tegen elkaar. Op een vlak van vijf bij vijf liggen 24 ‘schuif-fiches’, er is één ‘gat’. In het midden moet een gegeven patroon van 3 bij 3 worden geschoven. Wie het eerst klaar is heeft gewonnen. Spannend. En knap zenuwachtig.

    • Ik