Eindexameneisen

Zestien en razend populair was ze, het meisje uit mijn buurt. Sportief, sociaal, mooi en redelijk slim. Ze was ook gewiekst en een beetje manipulatief waardoor ze vaak wegkwam met haar schijnbaar enige mankement: luiheid.

Toen de eindexamens eraan kwamen maakte ze zich niet zo druk. Later, terwijl de meeste van haar vriendinnen zwetend hun mobieltje in de gaten hielden, liep zij fluitend door het huis; overtuigd dat ze geslaagd zou zijn.

En dat was ze! Niet de resultaten van haar eindexamen, maar die van het schoolonderzoek waren haar redding geweest, maar wie maalde daar nou om?

Tijdens de vervolgopleiding kreeg ze pas het deksel op haar neus. Na twee jaar mocht ze vertrekken: te weinig inzet en te magere resultaten.

Hoezo wordt er gesproken over strengere eindexameneisen? Het zijn normale eisen die geen ruimte laten voor gekonkel.

Anke van der Schaaf

Haarlem

Brieven en opiniestukken kunt u sturen naar:opinext@nrc.nl

    • Anke van der Schaaf