Vóór alles entertainment

Nederlandse ontwerpers zijn de grote hit van de eerste editie van Aruba in Style, de Arubaanse modeweek.

ORANJESTAD, ARUBA - NOVEMBER 05: A model walks the runway during the Mattijs Van Bergen show at ARUBA IN STYLE 2011 - Dutch Group Show on November 5, 2011 in Oranjestad, Aruba. (Photo by Frazer Harrison/Getty Images for ARUBA IN STYLE)

Op de aan de zee grenzende lawn van het Renaissance hotel in Oranjestad dartelen zeven modellen rond in feestjurken van Kathy Hilton. Na een kwartiertje voegt Hilton, vrouw van hotel-erfgenaam Richard, moeder van onder meer Paris en sinds kort modeontwerper, zich bij hen. Hiltons collectie („een droom die is uit-gekomen”) zal vanaf januari te koop zijn in verschillende Amerikaanse warenhuizen, maar dit is de eerste keer dat ze een presentatie geeft. „What’s not to love about Aruba?” roept ze naar het driftig fotograferende publiek.

Aan de meer dan 100 modeweken die over de hele wereld worden georganiseerd, kan een nieuwe worden toegevoegd: Aruba in Style. Vorige week vond de eerste editie plaats van wat een jaarlijks evenement moet worden. Zeven modeshows, vijf presentaties, feestjes, en een speciale editie van Salon, het Nederlandse initiatief dat werk van modeontwerpers en kunstenaars op locaties door een hele stad plaatst – Gijs Stork, een van de drie mensen achter Salon, heeft connecties op het eiland.

Het idee van Aruba in Style komt van Otmar Oduber, de Arubaanse minister van Toerisme, Transport en Werkgelegenheid. Oduber is geen modeliefhebber, vertelt hij maar meteen in het door brede portiers bewaakte vip-gedeelte op de showlocatie, het conferentiecentrum van het Renaissance-hotel. „Voor mode moet je bij mijn vrouw zijn.” Wel is hij, zegt hij, „een out of the box-denker”. „Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om Aruba interessanter te maken.” Hij kwam eerder al met een filmfestival, en toen anderhalf jaar geleden in Oranjestad de winkel van Custo Barcelona openging, een Spaans merk dat bekend staat om de uitbundige prints, rees bij hem het idee voor een mode-evenement. Geen modeweek waar uitsluitend inkopers en pers welkom zijn, maar een die toegankelijk is voor publiek. „Vóór alles zie ik het als entertainment.”

Aruba, onderdeel van het Nederlandse koninkrijk, heeft net iets meer dan 100.000 inwoners en trekt elk jaar 1,4 miljoen toeristen, voor het overgrote deel afkomstig uit de VS en op zoek naar strand en zon. Met de modeweek hoopt Oduber een diverser publiek te trekken, en dan vooral mensen die zijn geïnteresseerd in mode, en dus ook in de luxewinkels op het eiland: bij de grote hotels en resorts, en in de grote malls, worden merken als Ralph Lauren, Cartier, Rolex en Louis Vuitton verkocht.

Naast 75 journalisten uit Nederland, de VS, Brazilië, Colombia en Venezuela, zijn door de Aruba Tourism Authority alle ontwerpers die een show geven ingevlogen en ondergebracht. Van elk land is er een show. Daarnaast zijn er Custo en het Britse Issa, het jurkenmerk waar Kate Middleton zo dol op is. Het Amerikaanse modellen- en productiebureau IMG is ingehuurd om de shows te produceren.

Arubaanse ontwerpers ontbreken op het showprogramma. Lokaal werkende ontwerpers hebben niet op de oproepen gereageerd, zegt Oduber. „We hebben ook geprobeerd Boss Green hierheen te krijgen – de ontwerper is een Arubaan.” Om het gebrek aan Arubaanse mode te compenseren, zijn wel bijna alleen maar Arubaanse modellen ingehuurd, die waarschijnlijk ook beter de smaak van het eiland representeren. Of zoals de minister zegt: „Ik ben begin dit jaar in New York naar een paar shows gaan kijken, en al die meisjes zagen er hetzelfde uit. Van voor plat en van achter plat!”

Gala

De ruimte waar de shows worden gehouden, is alleen bij de show van Custo vol. Alle andere merken en ontwerpers moeten het doen met een halflege zaal. Zou het liggen aan de toegangsprijzen? Niet-genodigden betalen honderd dollar per dag. „Ik denk dat de mensen van hier het concept niet hebben begre-pen”, zegt Ronchi de Cuba, producent van de modeweek. „Ze wisten niet wat ze moesten aantrekken naar een show. We kregen vragen als: moeten we in gala?”

De flamboyante De Cuba is de spil van de Arubaanse modewereld; hij heeft een modellenbureau, is jurylid en producer bij het tv-programma Aruba Model Search, heeft een schoonheidssalon, een modewinkel én een eigen label, Trash, damesmode voor special occasions. Omdat hij verantwoordelijk is voor de productie van Aruba in Style, geeft hij deze keer zelf geen show. „Ik wil eerst grip op de dingen krijgen.” Ondanks de tegenvallende bezoekersaantallen is hij opgetogen. „Dit is een enorme opsteker voor onze modescene.”

In het Archeologisch Museum, vroeger het woonhuis van de handelsfamilie Ecury, heeft Salon op een schommelstoel onder het portret van Wilhelmina, ooit de favoriete plek van de moeder des huizes, een pop in een bontjas van Viktor & Rolf gezet. In de Protestantse Kerk staat werk van Arubaanse ontwerpers en kunstenaars, in de etalages van het bijna wegens verbouwing gesloten warenhuis La Linda zijn stukken van Nederlandse modeontwerpers en een trouwjurk met teksten van de Arubaanse kunstenares Osaira Muyale opgesteld.

Tweeëntwintig locaties telt Salon Aruba in totaal, inclusief pop-upstore met kleren van Bas Kosters. „Wij zorgen voor de culturele en sociaal-maatschappelijke component”, zegt Manon Schaap van Salon.

Saskia van Drimmelen en Margreet Sweers van Painted, een Nederlands label dat wereldwijd samenwerkingsverbanden aangaat met handwerkers, maakten voor de gelegenheid een jurk met een op traditionele Arubaanse kleding gebaseerd lijfje en een rok die uitloopt in een tafelkleed. Op dat kleed hebben Arubanen vissen geborduurd.

De tabledress wordt gepresenteerd tijdens een performance aan zee. De Arubaanse danseres Alydia Wever danst met opgerolde jurk vanaf een steiger naar een tafel, legt het kleed neer, waarna twee assistenten de tafel dekken. Op de achtergrond rookt de olieraffinaderij van San Nicolas, deejay en muzikant Michael Lampe bespeelt een caha di orgel, een lokaal instrument. „Het had nooit zo gewerkt op een andere locatie”, zegt Van Drimmelen.

Maar het echte succes van de eerste Aruba in Style is de Nederlandse groepsshow, waarvoor door Salon zes namen zijn uitgekozen die „uitbundig, kleurrijk en verhalend” werken en zodoende „passen bij de Zuid-Amerikaanse cultuur van Aruba”: drie ontwerpers die net zijn afgestudeerd aan ArtEZ, plus Marga Weimans, Mattijs van Bergen en Edwin Oudshoorn.

Tussen alle niks-aan-de-hand-jurkjes, bikini’s, zwembroeken, overdadige glamourcreaties met dijhoge splitten en kanten speel-pakjes zijn de uitgesproken ontwerpen van de Nederlanders, „a breath of fresh air”, zoals Ronchi de Cuba zegt. „Iedereen heeft het erover.”

Vooral de kleren van Mattijs van Bergen en Edwin Oudshoorn, de laatste twee deelnemers aan de show, slaan aan. Het spontane applaus begint bij een gouden plisséjurk van Mattijs van Bergen en gaat door tot en met de laatste jurk van Edwin Oudshoorn. Oudshoorn, die speciaal voor Aruba acht glamourous outfits aan zijn nieuwe collectie heeft toegevoegd, wordt meteen uitgenodigd een privéshow voor acht vrouwen te geven.

Ook Van Bergen, die al een paar seizoenen geen nieuwe collecties heeft kunnen maken, straalt. „Ik heb mijn markt gevonden.”

    • Milou van Rossum