Een oud kaartspel in een nieuw, spannend jasje

spel

Wizard

3-6 spelers, vanaf 10 jaar, 999 Games, ca. €10 *****

Expres slecht spelen, wanneer doe je dat? In het opvallend leuke kaartspelletje Wizard moet het vaak. Je speelt het als ieder ander kaartspel: ieder krijgt een hand met kaarten en probeert telkens de ‘slag’ te winnen door de hoogste kaart op te leggen. In Wizard draait het erom dat je voorspelt hoeveel slagen je in een ronde binnenhaalt. Als je te laag inzet (en dat gebeurt vaak), blijf je zitten met te sterke kaarten. Waar laat je die?

Iedere slag die je te veel binnenhaalt, levert strafpunten op. Je moet dan slagen verliezen, ondanks goede kaarten. En als de andere spelers doorhebben dat jij moet verliezen, laten ze je natuurlijk zoveel mogelijk winnen. Door deze ongewone spanning is Wizard bij ons thuis een van de fijnste spellen van het jaar.

De opvallendste regel in het spel is dat het aantal kaarten in je hand per ronde oploopt. Je begint met één kaart in de eerste, tot maximaal twintig in de laatste. Daardoor heeft het spel een ongewoon scherpe spanningsboog. Met zo veel kaarten wordt het inschatten van de te behalen slagen steeds moeilijker. Maar als het lukt is op het eind de winst enorm. De kansen kunnen daardoor plotseling keren, en dat is altijd goed voor een gezelschapspel. De jongens dansen dan door de kamer.

Wizard is een fraai voorbeeld hoe je van een oud kaartspel een nieuw spel kunt maken. De regels lijken sprekend op die van boerenbridge (ook wel ‘jodelen’ of ‘Chinees poepen’ genoemd), maar met een paar interessante toevoegingen. Een belangrijk verschil is dat de kleuren niet bestaan uit schoppen of klaveren, maar uit reuzen, elfen, dwergen en mensen. Toch een andere sfeer. En er doen extra kaarten mee: vier tovenaars en vier narren. De tovenaars winnen altijd, ook van de hoogste troefkaarten. Narren verliezen juist altijd. De nar is de grote vriend van de speler die te veel goede kaarten heeft. Verlies is verzekerd met de nar.

Hendrik Spiering