Circusmuziek en vroege jazz

De Vrijdag van Vredenburg: filmmuziek door het Metropole OrkestRadio 4, 20.02-23.00 uur

Volgende week donderdag begint in 17 filmtheaters een groot programma rond de Italiaanse filmcomponist Nino Rota. Rota componeerde muziek die onlosmakelijk is verbonden met de films van Fellini. Energieke muziek die vaak teruggrijpt op oude volksmelodieën, walsjes en circusmuziek, maar waarin ook altijd een weemoedige ondertoon doorklinkt. Die melancholie is ook te horen in zijn score voor The Godfather, waarin Italo-Amerikaanse maffiabazen vol nostalgie terugverlangen naar Sicilië.

Drie stukjes muziek die Rota voor de maffiafilms van Francis Ford Coppola componeerde zijn vanavond te horen op Radio 4. Het programma De vrijdag van Vredenburg zendt live het concert uit van het Metropole Orkest dat in het teken staat van muziek die werd geschreven in de jaren twintig, of de jaren twintig evoceert. Naast Rota veel jazz, onder andere van Duke Ellington, Jelly Roll Morton en Scott Joplin. Strikt genomen geen filmmuziek, maar omdat de nummers opduiken in films als Miller’s Crossing en The Cotton Club, tellen ze stiekem mee.

Daarnaast veel beroemde symfonische filmmuziek, zoals de opzwepende ouverture van Lawrence of Arabia (van Maurice Jarre), de eenzame trompet uit het thema van Chinatown (Jerry Goldsmith) en het vergezichten oproepende thema van Out of Africa (John Barry). Allemaal goed voor fijne aha-erlebnissen: ik ken dit, maar waar is dit ook alweer van?

André Waardenburg