Weer verlies Air France-KLM

Na één jaar zwarte cijfers te hebben geschreven, gaat Air France- KLM 2011 opnieuw met verlies afsluiten. Dat heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf gisteren bekendgemaakt tijdens de presentatie van de resultaten over de afgelopen zes maanden. Over het hele boekjaar, dat loopt tot en met maart, rekent het bedrijf nog wel op winst.

Sinds het begin van dit jaar leed Air France-KLM een verlies van 550 miljoen euro. Ook het laatste kwartaal zal verlies worden geleden, liet topman Jean-Cyril Spinetta weten. Zijn bedrijf duikt daarmee opnieuw de rode cijfers in, nadat het zich vorig jaar had hersteld van het rampjaar 2009, waarin een recordverlies van 1,2 miljard euro werd geleden.

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie kon niet profiteren van een groei van het aantal passagiers door de aanhoudend hoge brandstofprijzen en verder stijgende kosten, vooral bij de Franse tak.

Air France-KLM presteert slechter dan zijn twee belangrijkste Europese concurrenten, Lufthansa en IAG (British Airways en Iberia), die 2011 naar verwachting nog met winst zullen afsluiten – ondanks de snel afkoelende Europese economie.

Spinetta kwalificeerde de resultaten als „hard, maar niet catastrofaal”. Air France-KLM kondigde reorganisaties aan om het hoge kostenniveau „zo snel mogelijk” naar beneden te brengen. Daarbij zal er vooral worden gesneden bij Air France, dat het veel slechter doet dan de Nederlandse partner. „Het moge duidelijk zijn dat Air France in een moeilijkere situatie zit dan KLM”, zei Spinetta.

De teleurstellende cijfers volgen kort na een bestuurscrisis, die bestuursvoorzitter Pierre-Henri Gourgeon de kop kostte. Oud-topman Spinetta, sinds 2009 president-commissaris, nam daarop het roer over. Gisteren gaf hij een aantal grote lijnen aan over de koers om uit de problemen te komen. Zo zal Air France gaan snijden in zijn netwerk voor de korte en middellange afstand. Maar een verlies van banen in de Franse poot kan opnieuw leiden tot stakingen van het personeel, die Air France al veel geld hebben gekost.