Onbedoelde nostalgie in New Yorkse foto's

Erik Kessels van KesselsKramer is gastcurator van de tentoonstelling ‘The Future of the Photography Museum’ in Foam.

Tentoonstelling

New York Reflections

„De fotograaf Saul Leiter heeft tussen 1948 en 1960 romantische, bijna impressionistische beelden van New York gemaakt. Allemaal schaduwen, reflecties, doorzichten in die warme, verzadigde Kodachrome-kleuren. Het heeft onbedoeld iets nostalgisch, omdat die film niet meer wordt gemaakt. Ik heb zijn werk al in de VS gezien en zijn boek Early Color gekocht. Toevallig kreeg ik begin dit jaar het verzoek van Paul Scheffer om een omslag te leveren voor zijn boek Immigrant Nations. Zonder te weten dat Leiter een tentoonstelling kreeg in het Joods Historisch Museum koos ik het beeld dat nu ook op het affiche staat.”

Toneelstuk

De mooiste liefde

„Het Open Lab en het Poldertheater schreven een wedstrijd uit onder middelbare scholieren om een verhaal te schrijven over de liefde. Van de tweehonderd verhalen zijn er vier uitgekozen, die door jonge regisseurs tot korte toneelstukken zijn bewerkt. Ze worden deze week opgevoerd in de Engelenbak en later op scholen. Lijkt me een mooie manier om met de waargebeurde verhalen van amateurs om te gaan.”

Film

Drive

„Eigenlijk is Drive een normale misdaadfilm met een dun verhaaltje, maar dan slow uitgevoerd, ondanks de actie met autoraces en achtervolgingen. Het was ook een goede keuze van regisseur Nicolas Winding Refn om de nieuwe steracteur Ryan Gosling de hoofdrol te geven – hij is zacht, lief, bijna vrouwelijk, maar hij is ook de killer. De styling en de kleuren gaan terug naar de jaren tachtig, de muziek van Cliff Martínez ook. Die styling en de snelheid enerzijds en de traagheid en de anti-held anderzijds, zijn samen een nieuwe vorm.”