Nieuw GM haalt Toyota en VW weer in

General Motors maakt twee jaar na zijn doorstart weer winst en verkoopt inmiddels zó veel auto’s, dat het VW en Toyota voorbij is. In Europa lijdt GM nog altijd verlies.

De Amerikaanse autofabrikant General Motors ging twee jaar geleden failliet en werd het symbool van de crisis: miljarden verliezen, miljarden schuld. Te veel fabrieken en te veel werknemers.

Met steun van de overheid maakte de fabrikant een doorstart en vorige week een jaar geleden ging het bedrijf weer naar de beurs. Met een opbrengst van meer dan 20 miljard dollar werd het een van de grootste beursgangen ooit.

Hoe staat het bedrijf er een jaar na de beursgang voor? Gisteren presenteerde General Motors de resultaten over het derde kwartaal van dit jaar. Het bedrijf maakt weer winst. Wereldwijd verkoopt het bedrijf miljoenen auto’s. Zelfs zo veel, dat het de concurrenten Volkswagen en Toyota achter zich laat in verkoopaantallen.

Als dat zo blijft is General Motors voor het eerst sinds 2007 – toen het werd ingehaald door het Japanse Toyota – weer de grootste autofabrikant ter wereld. In Noord-Amerika en China, waar GM marktleider is, blijven de verkopen stijgen.

Toch heeft de autobouwer uit Detroit last van de slechte economische omstandigheden. De omzet steeg naar 36,7 miljard dollar het afgelopen kwartaal. De winst bedroeg 2,11 miljard dollar (1,55 miljard euro). Dat is een kleine daling ten opzicht van hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen de winst nog 2,16 miljard dollar bedroeg op een omzet van 34 miljard dollar.

In Europa weet de Amerikaanse autofabrikant nog altijd geen winst te maken. De bedrijfsomzet van deze divisie kwam over het afgelopen kwartaal uit op 292 miljoen dollar negatief. Met Zuid-Afrika is Europa de enige regio waar de automaker marktaandeel verloor.

In totaal verkocht GM het afgelopen kwartaal 407.000 auto’s in Europa. Daarvan waren er 279.000 van het belangrijkste merk Opel. Dat zijn 18.000 auto’s meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar de concurrenten van GM wisten de afgelopen drie maanden meer auto’s te slijten in Europa.

Na het faillissement en de doorstart van GM werd er fors gesnoeid in de Europese activiteiten. Het merk Saab werd verkocht. Opel stond lange tijd ook te koop, maar uiteindelijk hield GM het merk. Wel werden er duizenden banen geschrapt bij Opel en ging de fabriek in Antwerpen dicht.

Gisteren waarschuwde GM dat wel eens opnieuw banen geschrapt kunnen worden in Europa, om kosten bij het verlieslijdende Opel te drukken. Ook sluit het concern niet uit dat er nog fabrieken dicht gaan in Europa. GM-topman Dan Akerson zei in een toelichting op de resultaten, dat de verliezen bij de Europese divisie niet acceptabel en niet vol te houden zijn.

Over de eerste negen maanden van dit jaar is het verlies bij GM Europa inmiddels opgelopen tot 580 miljoen dollar. En de Amerikaanse autofabrikant verwacht niet dat de komende tijd beter wordt in Europa. Het omslagpunt naar winst zal dit jaar in Europa nog niet bereikt worden, denkt GM.

Toch doet de Amerikaanse autofabrikant het beter dan de directe concurrenten Toyota en Volkswagen. Tot op heden heeft GM volgens persbureau Bloomberg 6,79 miljoen auto’s verkocht. Het Duitse Volkswagen verkocht de afgelopen negen maanden 6,16 miljoen auto’s. Het Japanse Toyota bleef steken op 5,77 miljoen auto’s.

De Japanse fabrikant heeft last van een dure yen en kampte eerder dit jaar met de gevolgen van de aardbeving met kernramp. Terwijl de fabrikant daar net redelijk van hersteld was, is Thailand getroffen door grote overstromingen. In dit land produceert Toyota ook auto’s, en ook veel onderdelen komen uit dit land. Deze toelevering van onderdelen hapert nu, waardoor Toyota opnieuw problemen met de productie heeft.

De Japanse fabrikant zag de winst het afgelopen kwartaal met 32 procent dalen tot 75,4 miljard yen (703 miljoen euro). In het tweede kwartaal was de winst ook al met 18,5 procent gedaald.

    • Tom Kreling