Futuristisch cruiseschip

6 × Rijksakademie Alumni T/m 3 dec. Galerie Ron Mandos, Prinsengracht 282, Amsterdam. Inl: www.ronmandos.nl *****

Noem het maatschappelijke betrokkenheid, noem het slim commercieel inzicht. Voor galeriehouder Ron Mandos staat het één het ander niet in de weg. Want inderdaad – het artistieke klimaat voor beeldende kunst is in Amsterdam behoorlijk afgekoeld de laatste tien jaar. Het Stedelijk Museum is dicht, het Rijksmuseum deels dicht – en als het aan Halbe Zijlstra ligt, staatssecretaris van Cultuur, dan sluiten volgend jaar ook de Rijksakademie en De Ateliers.

Met de tentoonstelling 6 × Rijksakademie alumni wil Mandos laten zien hoe belangrijk de Rijksakademie is, niet alleen voor getalenteerde jonge kunstenaars, maar ook voor verzamelaars en voor hem als galeriehouder. Bij bijna iedere lichting doet Mandos er ontdekkingen.

Daarom is nu in Mandos’ galerie een tentoonstelling ingericht met zes kunstenaars die allemaal op de academie hebben gezeten. Onder hen een ‘oudgediende’ als Maurice van Tellingen, die in 1988 van de Rijks kwam, en een ‘jonkie’ als de Cubaan Inti Hernandez, die in 2006 afzwaaide. Drie kunstenaars steken er op deze groepstentoonstelling van algemeen hoog niveau ver bovenuit. Dat is de schilder Maurice Braspenning, die zijn engagement toont met een aantal prachtige krijtschilderijen van onder anderen de paus en de door de Chinese overheid belaagde kunstenaar Ai Weiwei. Ook de Zeeuw Jacco Olivier geeft met twee bijzondere, ogenschijnlijk vederlichte animatiefilms – opgebouwd uit honderden beschilderde panelen – een even poëtisch als melancholiek commentaar op de effecten van menselijk ingrijpen in het leven van ijsbeer en vlieg.

Klapstuk is Hans Op de Beecks esthetische film Sea of Tranquility (2010), een bijna vier ton kostende productie die deels op de computer, deels met echte acteurs tot stand is gekomen. Een dag lang volgen we het wel en wee van passagiers en bemanningsleden op een futuristisch cruiseschip. Betoverend mooi en ingetogen brengt Op de Beeck de verschillende scènes in beeld. Het is door de oogopslag van een vrouw of een zilverachtige wolk rook die uit een mannenmond kringelt, dat het drama zich aan je opdient. Onnadrukkelijk en nooit precies uit te leggen.