Einde Flash op telefoons

Adobe kondigt het einde van Flash op de telefoon aan en start met een ingrijpende reorganisatie.

Steve Jobs krijgt daarmee alsnog gelijk.

Jarenlang was Flash de standaard voor video en games op het web. Maar de iPad en de iPhone hebben weer een slachtoffer gemaakt: Adobe stopt met de mobiele versie van Flash, liet de Amerikaanse softwaremaker gisteren weten.

Al staat Flash op 99 procent van de pc’s (het werkt immers met alle besturingssystemen), Apple weerde de software van zijn mobiele iOS-besturingssysteem omdat de Flash-player te veel stroom verbruikt en instabiel zou zijn. Daarom zien iPhone- en iPad-gebruikers een blauw blokje met een vraagteken op websites die Flash vertonen. Dat werd het symbool van de strijd om de mobiele multimediastandaard.

Webontwikkelaars die het blauwe blokje op de iPad willen mijden kiezen massaal voor alternatieven zoals de open webstandaard HTML5 die ook door Apple ondersteund wordt. Apple is niet de enige fabrikant die Flash niet zag zitten. Zo maakte Google, van het mobiele besturingssysteem Android, een Flash-loze versie van videosite YouTube.

Flash kreeg de laatste jaren een slechte naam omdat er veel beveiligingslekken in voorkwamen. Nu gaat ook Adobe zich op HTML5, richten, maar het bedrijf handhaaft Flash nog wel voor geavanceerde toepassingen op de pc.

Adobes keuze om te stoppen met Flash voor mobieltjes is een postume ode aan Apple-oprichter Steve Jobs. Die had een hartgrondige hekel aan Flash. Jobs had sowieso een haat-liefderelatie met Adobe, dat essentiële software voor professionele Mac-gebruikers maakt. Adobe wachtte erg lang met het maken van een aparte versies voor besturingssysteem Mac OS X en dat zette kwaad bloed.

Apple ging eigen software ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld iPhoto. Het paste bij Jobs streven om alle onderdelen van de apparatuur zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Software die op allerlei computers werkte vond hij niet goed genoeg. Om die reden wilde hij ook niet dat Adobe-software gebruikt werd om apps voor het iOS besturingssysteem te ontwikkelen. Later trok Apple die eis deels in.

Adobe is behalve van Flash ook bekend van fotobewerkingsprogramma Photoshop en het veelgebruikte bestandsformaat pdf. Het belangrijkste product is de Creative Suite, waarmee (web)ontwerpers digitale producties kunnen maken. Je zou het de Microsoft Office voor de creatieve sector kunnen noemen. En die vergelijking gaat zeker op nu Adobe bekend maakt dat het zijn belangrijkste pakket niet als losse licentie verkoopt, maar ook per maand gaat verhuren. Microsoft deed hetzelfde: dat introduceerde Office 365, een maandabonnement op Office.

Adobes Creative Suite wordt gekoppeld aan een internetdienst waarmee digitale uitgevers zelf ook abonnementen kunnen innen. Met de software, belooft Adobe, kun je in één klap een digitaal tijdschrift of app maken die werkt op elk mobiel apparaat. Of het nou een iPad, een Google Android tablet-pc of een telefoon is, de inhoud past zich automatisch aan aan de grootte van het scherm. Nu maken uitgevers vaak aparte versies voor Android, iOS, BlackBerry of Windows Phone – een tijdrovende klus.

Adobe hoopt de gemiddelde inkomsten per klant, per maand te laten stijgen van 30 naar 40 dollar. De omzet zou stabieler moeten zijn en moeten stijgen van 1,9 miljard dollar nu naar meer dan 3 miljard in 2017, aldus David Wadhwani van Adobes Digital Media-divisie. Voordat het zo ver is ontslaat Adobe eerst nog 750 van de circa 10.000 medewerkers.

    • Marc Hijink