Conny Janssen wil naam behouden

Conny Janssen Danst praat met Scapino Ballet over samenwerking. Maar beide ‘merken’ moeten blijven bestaan. „Zou je groepen in elkaar schuiven, dan ga je naar gemiddelden zoeken.”

Schiedam, 02-11-2011. Beeld uit de jubileum balletvoorstelling "Life-Live!" van Conny Janssen Danst, choreografie Conny Janssen. Foto: Leo van Velzen.

Het is een ironische samenloop van omstandigheden: terwijl Conny Janssen (Rotterdam, 1958) het twintigjarig bestaan van het dansgezelschap met haar naam viert, is zij is druk bezig met het uitstippelen van een strategie om de bezuinigingen te overleven. De gemeente Rotterdam zou het liefst een fusie zien tussen Conny Janssen Danst en Scapino Ballet Rotterdam en stelt samenwerking als voorwaarde voor financiële ondersteuning.

Janssens gezelschap is gehuisvest in de voormalige HBS aan de Rotterdamse ’s Gravendijkwal, waar de vergaderruimte ook dienst doet als werkkamer van zakelijk leider Thomas Smit en de hoge gang fungeert als kleedkamer. „Alles is hier multifunctioneel. Qua financiering mogen we dan een relatief klein gezelschap zijn – ik kan mijn dansers niet eens het hele jaar in dienst houden – maar onze daden benne groot”, lacht de choreografe.

Janssen debuteerde als choreografe bij het toenmalige Djazzex en richtte in 1992 een eigen groep op, Conny Janssen Danst... (toen nog met drie puntjes in de naam). In tien jaar tijd maakte zij naam met sfeerrijke stukken.

In 2001 werd het gezelschap opgenomen in het Kunstenplan van het ministerie van OCW. Sinds 2007 krijgt het meerjarige subsidie via het Fonds Podiumkunsten. Janssen: „Het heeft mij in staat gesteld op een andere manier te werken en te denken. Je kunt kunstenaars uitnodigen voor toekomstige projecten. Mensen van buiten de dans brengen andere informatie binnen, praten op een andere manier, stellen onverwachte vragen. Het zet de luiken open.”

In de loop der tijd werkte Janssen met dramaturgen, dichters, lichtontwerpers, muziekensembles en individuele musici. Die laatste projecten behoren tot haar bekendste. De laatste vijf jaar werkte zij met kopstukken als trompettist Erik Vloeimans (Hear Me, 2006), de gitariste-componiste Corrie van Binsbergen (Common Ground, 2010) en Anne Soldaat (Zout, 2011), gitarist van onder andere popformatie Daryll-Ann en Tim Knol. Voor Janssen is live muziek geen chic alternatief voor een cd’tje, maar essentieel voor het karakter van de voorstelling. „In het creatieproces neem je elkaar mee, je ontwikkelt andere kwaliteiten in jezelf. Ook de musici worden uit hun vertrouwde context gehaald. Erik Vloeimans is bij ons met elektronica gaan experimenteren. Dat is nu een belangrijk onderdeel van zijn werk. In Zout heeft Anne Soldaat vijf kwartier muziek gemaakt die onderdeel van het geheel is, met soundscapes en loop stations. Zo wil ik samenwerken, mét elkaar, dansers, ontwerpers, musici. Niemand moet op zijn eigen podiumpje blijven staan.”

Een teamspeler als Janssen lijkt dus geknipt voor een verregaande samenwerking of zelfs een fusie met een ander gezelschap. Maar zo simpel is het niet. „Vroeger was dat altijd het eerste wat je bij een subsidieaanvraag moest vertellen: ‘Waardoor onderscheid je je van andere dansgezelschappen?’ Antwoord: door mijn dansers en mijn thematiek. Bij Scapino worden dansers geselecteerd die goed met verschillende choreografen kunnen samenwerken. Ik kies hen specifiek voor míjn werk, die wereld van mij, divers, grillig, onaangepast, met een boomlange vent naast een klein meisje. Dergelijke verschillen zijn wezenlijk voor de uitstraling van mijn werk. Zou je de groepen in elkaar schuiven, dan ga je naar een gemiddelde zoeken en haal je de scherpte weg.”

In de politiek maken dergelijke overwegingen momenteel geen deel uit van de discussie, heeft ze tot haar grote spijt vastgesteld. „Dat is schadelijker dan die bezuinigingen zelf.” Toch ziet ze ook positieve kanten aan een bundeling van krachten. Al voor de gemeente Rotterdam haar eisen neerlegde, sprak Janssen met Ed Wubbe, artistiek leider van Scapino Ballet Rotterdam. Uitgangspunt is dat de ‘merknamen’ Scapino en Conny Janssen Danst blijven bestaan, met bijbehorende danserstableaus.

Organisatorisch zou het nodige in elkaar geschoven kunnen worden, denkt Janssen. Inhoudelijk hoopt ze dat beide groepen elkaar kunnen aanvullen met specifieke expertise, bijvoorbeeld op het gebied van educatie. „Projecten die belangrijk zijn voor de stad en de omgeving, zeker nu de productiehuizen dreigen te verdwijnen. Wij waren al begonnen met kleine voorstellingen van jonge makers en daar zullen we mee doorgaan. Scapino is exclusiever op de grote zaal gericht; wij kunnen jonge choreografen de kans bieden eens met een iets grotere groep te werken en voor doorstroming zorgen.”

Concreet zijn de plannen niet, allesbehalve, ook al omdat de beoordelingscriteria van het Fonds Podiumkunsten voor subsidie pas een week bekend zijn. Half december moeten de plannen worden ingediend. „En het gaat om zúlke grote veranderingen. Voorlopig blijft het nog gissen naar de uitkomst.”

Conny Janssen Danst LIVE-/LIFE! Vanaf 12/11 (try out) en 13/11 (première), tournee t/m 22/1/12. Inl: www.connyjanssendanst.nl

    • Francine van der Wiel