Autorijden is net gamen

Wij mensen zien slecht het grote plaatje. We zijn egoïstisch en raken snel verveeld; persoonlijke impulsen wegen zwaarder dan het algemeen belang. Kijk maar naar ons rijgedrag. We wisselen van strook terwijl we daarmee de verkeersdoorstroom hinderen en remmen veel te hard. In plaats van langzaam door te rijden in de file schipperen we tussen stilstand en af en toe een dot gas.

Gelukkig is het een kwestie van tijd tot platooning wordt geïntroduceerd. Dat zegt althans het Automotive Technology Centre, een clusterorganisatie die zich inzet voor de Nederlandse auto-industrie. Over tien of twintig jaar kunnen we op de snelweg aanhaken bij een peloton auto’s en hoeven we zelf niets meer te doen. Het is een soort cruise control voor gevorderden: een computer bepaalt de snelheid, de afstand tot de volgende auto en de precieze rijrichting. Dat scheelt niet alleen files, maar ook ongelukken.

Maar zo ver is het nog niet. Wel probeert men alvast wat principes achter platooning in te burgeren. De belangrijkste: de adviessnelheid, die verandert afhankelijk van de plek en het tijdstip waarop je rijdt. Er zijn kastjes in ontwikkeling die met een groene cirkel aangeven dat je goed zit en ‘Harder!’ of juist ‘Zachter!’ roepen als je fout zit. Dat wordt snel irritant en dus denken de makers na over betere manieren om bestuurders bij de les te houden.

Laatst was ik bij een sessie waar industrieel ontwerpers en gamedeskundigen samen oplossingen verzonnen voor dit probleem. Game-oplossingen, omdat de structuur van games goed van pas komt. Games stellen immers duidelijke doelen en belonen je als je het goed doet, exact wat hier nodig is.

Er is veel te doen over dit soort gamification, problemen in de fysieke wereld oplossen met een spelsausje. Het beroemde voorbeeld is een trap die muziek maakt: doordat er bij elke tree een toon klinkt, slaan veel mensen de roltrap over en worden ze actiever.

In dit geval is één verschil dat er stiekem al tal van spelelementen in autorijden zitten. Inhalen is leuk, snel optrekken is leuk. Persoonlijk heb ik nu soms al lol in het aanhouden van een bepaalde snelheid. Moet ik dan toch op de rem trappen, dan voelt dat als puntenaftrek.

Als er een game was die beheerster, soepeler rijgedrag beloonde, zou dat me zeker motiveren om nog beter mijn best te doen. Soms hebben wij mensen gewoon wat aanmoediging nodig.

Niels ’t Hooft

    • Niels `t Hooft