Australië maakt zich op voor strijd over sigarettenpakjes

In Nederland mag je als tabaksfabrikant bijna geen reclame maken voor je producten. In Australië zijn de regels nog strenger. En met de invoering van plain packaging wordt zelfs de laatste mogelijkheid van promotie weggenomen. Vanaf december 2012 krijgen alle pakjes sigaretten dezelfde vormgeving, zonder logo’s of andere merkeigen kenmerken.

De wet die dit alles moet regelen is vandaag aangenomen door de Australische Senaat. Het Huis van Afgevaardigden zal de wet naar verwachting later definitief maken. Ondertussen dreigen de tabaksgiganten met rechtszaken en schadeclaims van miljarden Australische dollars, aangezien ze bang zijn dat de wet de waarde van hun merken zal verlagen. Minister van Volksgezondheid Nicola Roxon stelt echter dat Australië vastbesloten is om de “laatste vorm van reclame voor sigaretten” te verbieden en klinkt strijdlustig. Roxon:

“We laten dit besluit niet wegpesten omdat de tabaksfabrikanten zeggen dat ze ons voor de rechter slepen. Wij zijn klaar voor juridische stappen.”

Het ontwerp van de standaardpakjes werd eerder al bekendgemaakt: alle pakjes krijgen een olijfgroene vormgeving. Er is voor olijfgroen gekozen omdat die kleur het minst aantrekkelijk is. Daarnaast staat er op ieder pakje prominent een waarschuwing en de welbekende afschrikkende foto. De wet is bedoeld om de aankoop van sigaretten te ontmoedigen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dat vooral jonge mensen zich in hun koopbeslissing laten beïnvloeden door het uiterlijk van het pakje.

    • Lex Boon