Adobe blijkt zelf de Flashkiller te zijn

Softwaremaker Adobe verandert abrupt zijn strategie: geen Flash meer voor smartphones en een abonnement op software.

A portrait of Apple co-founder and former CEO Steve Jobs is placed on the Federation Tower skyscraper in Moscow's new business district, October 19 2011. REUTERS/Denis Sinyakov (RUSSIA - Tags: OBITUARY SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS) REUTERS

Jarenlang was Flash de standaard voor video en games op het web. Maar de iPad en de iPhone hebben weer een slachtoffer gemaakt: Adobe stopt met de mobiele versie van Flash, liet de Amerikaanse softwaremaker gisteren weten.

Al staat Flash op 99 procent van de pc’s (het werkt immers met alle besturingssystemen), Apple weerde de software van zijn mobiele iOS-besturingssysteem omdat de Flash-player te veel stroom verbruikt en instabiel zou zijn. Daarom zien iPhone- en iPad-gebruikers een blauw blokje met een vraagteken op websites die Flash vertonen. Dat werd het symbool van de strijd om de mobiele multimediastandaard.

Webontwikkelaars die het blauwe blokje op de iPad willen mijden kiezen massaal voor alternatieven (‘Flashkillers’) zoals de open webstandaard HTML5. Apple is niet de enige fabrikant die Flash niet zag zitten: Google, van het mobiele besturingssysteem Android, maakte een Flashloze versie van videosite YouTube. Daardoor raakte Flash zijn dominante positie op het web kwijt. Flash kreeg ook een slechte naam door beveiligingslekken. Nu gaat ook Adobe zich op HTML5, richten, maar het bedrijf handhaaft Flash nog wel voor geavanceerde toepassingen op de pc.

Adobes keuze om te stoppen met Flash voor mobieltjes is een postume ode aan Apple-oprichter Steve Jobs. Die had een hartgrondige hekel aan Flash. Jobs had sowieso een moeizame relatie met Adobe, dat lang wachtte met aparte versies voor besturingssysteem Mac OS X. Apple ging eigen software ontwikkelen, zoals iPhoto. Het paste bij Jobs’ streven om alle onderdelen van de apparatuur zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Software die op allerlei pc’s werkte vond hij niet goed genoeg. Om die reden wilde Jobs liever niet dat Adobe-software gebruikt werd om apps voor het iOS besturingssysteem te ontwikkelen.

Adobe is behalve van Flash ook bekend van fotobewerkingsprogramma Photoshop en het veelgebruikte bestandsformaat pdf. Het belangrijkste product is de Creative Suite, waarmee (web)ontwerpers digitale producties kunnen maken. Je zou het de Microsoft Office voor de creatieve sector kunnen noemen. Die vergelijking gaat zeker op nu Adobe zijn belangrijkste pakket niet als losse licentie verkoopt, maar ook per maand gaat verhuren. Microsoft introduceerde eerder dit jaar Office 365, een abonnement op Office.

Adobes Creative Suite wordt gekoppeld aan een internetdienst waarmee digitale uitgevers zelf abonnementen kunnen innen. Zo omzeilen ze dure regelingen met app stores. Adobe belooft uitgevers dat ze in één klap een digitaal tijdschrift of app kunnen maken die werkt op elk mobiel apparaat. Of het nou een iPad of een Google Android telefoon is, de inhoud past zich aan aan de grootte van het scherm. Nu maken uitgevers vaak aparte versies voor de mobiele besturingssystemen – een tijdrovende klus.

Adobe hoopt de gemiddelde inkomsten per klant, per maand te laten stijgen van 30 naar 40 dollar. De jaaromzet zou stijgen van 1,9 miljard dollar in 2011 naar meer dan 3 miljard in 2017, aldus David Wadhwani van Adobes Digital Media-divisie. Maar voordat het zo ver is ontslaat Adobe eerst nog 750 van de 10.000 medewerkers.

    • Marc Hijink