Like de wijn, niet het restaurant

app

Oink

Voor iPhone, gratis

Sociale media en smartphones zorgen voor een enorme inflatie van meningen. Alles moet ter plekke beoordeeld worden, sterretjes krijgen, duimpjes omhoog of omlaag, likes of retweets. Hier stapt Oink in.

Oink is de eerste iPhone-app van Milk Inc.

De makers hebben ongeveer dit ideaalbeeld: in een restaurant heb je een mening over de huiswijn. Je opent de app, laat hem op basis van gps-locatie het juiste restaurant vinden en voert de wijn in. Je maakt er eventueel een foto bij en daarna volgt je beoordeling: love, like, dislike of iets ertussenin: ho-hum. Nu weten anderen of ze hier de huiswijn moeten kiezen of vermijden.

Als genoeg gebruikers dit doen, ontstaat een enorme database die altijd antwoord kan geven op de vraag ‘wat is hier goed?’ Niet de plek, maar de dingen op die plek moeten een waarde toegekend krijgen. Niet het restaurant, maar de entrecôte. Niet het museum, maar het schilderij. Een interessante insteek.

De gebruiker wordt echter wel erg vrij gelaten. Praktisch alles kan toegevoegd worden, ook als het er al in staat of voor niemand nuttig is. Delen is leuk, maar gedeeld krijgen moet ook nut hebben.

Oink heeft potentie: Milk Inc heeft een professioneel team en geld van investeerders. De applicatie is allesbehalve prutswerk. Dit soort apps kan, Instagram indachtig, heel snel heel groot worden. Als dat lukt met Oink, dan wordt de database naarmate hij groeit hopelijk veel beter gestructureerd.

Peter Zantingh

    • Peter Zantingh