Espresso met Eske Wollrad

Nog niet zo langgeleden waren de smurfen de klos. Nu is het Pippi Langkous. De Duitse theologe Eske Wollrad zegt dat de creatie van Astrid Lindgren racistisch is. ‘De Zweedse schrijfster wijt Pippi’s slechte eigenschappen aan haar contacten met de negertjes,’ zegt Wollrad.

Afrika

Nog niet zo langgeleden waren de smurfen de klos. Nu is het Pippi Langkous. De Duitse theologe Eske Wollrad zegt dat de creatie van Astrid Lindgren racistisch is. ‘De Zweedse schrijfster wijt Pippi’s slechte eigenschappen aan haar contacten met de negertjes,’ zegt Wollrad. ‘Lindgren schrijft bijvoorbeeld Pippi’s neiging om te liegen toe aan haar lange verblijf in Afrika.’ Hoelang heeft ze daar onderzoek naar gedaan aan de universiteit van Oldenburg in Duitsland? ‘Lang,’ antwoordt de Duitse theologe. ‘Ik heb alle boeken gelezen, maar ik heb ook de televisieserie, de film, de tekenfilmserie en de musical gezien.’ Wollrad neemt een slokje espresso. ‘Wist je dat er op het eiland Taka Tukaland kindernegertjes rondlopen die buigen voor blanke mannen?’ Ik vraag of de Duitse theologe weet dat er in Afrika kindertjes zijn die sterven van de honger. ‘Pippi Langkous,’ zegt ze, ‘zou verboden moeten worden.’

Behalve naar Pippi Langkous heeft Eske Wollrad ook onderzoek gedaan naar Het lelijke eendje. ‘Een zeer racistisch verhaal,’ zegt de Duitse theologe. ‘Ik heb het boek wel zeventig keer gelezen en kan niet anders dan tot deze conclusie komen.’ En waarom zou het racistisch zijn? ‘Omdat het kinderen laat zien dat andersoortigen er niet bij horen.’ Klopt het dat ze ouders oproept om foto’s van mensen met een andere huidskleur in het boek te plakken? Wollrad knikt. ‘Bijvoorbeeld een foto van Mauro,’ zegt ze. Of Obama? ‘Ja, die heeft ook een andere huidskleur.’ En Gaddafi? ‘Jazeker!’ zegt Wollrad. ‘Dat was ook een andersoortige.’