Adobe blijkt zelf de Flashkiller te zijn

Adobe kondigt het einde van Flash op telefoons en tablets aan en start met  een ingrijpende reorganisatie. Steve Jobs krijgt alsnog gelijk: Flash is ongeschikt voor mobieltjes met  aanraakbesturing.

Jarenlang was Flash de standaard voor video en spelletjes op het web.  Maar de iPad en de iPhone hebben weer een slachtoffer gemaakt: Adobe stopt met  de mobiele versie van Flash, liet de Amerikaanse softwaremaker  vandaag weten. Al staat Flash  op 99 procent van de pc’s (het werkt immers met alle besturingssystemen), Apple weerde de software van zijn mobiele iOS-besturingssysteem omdat de Flash-player  te veel stroom verbruikt en instabiel zou zijn. Daarom zien iPhone- en iPad-gebruikers een blauw blokje met een vraagteken op websites die Flash vertonen. Dat  werd het symbool van de strijd om  de mobiele multimediastandaard.

Apple leek met die Flash-blokkade in 2007 net zo eigenwijs als in 1998, toen de iMac zonder floppydrive uitkwam. Na vier jaar blijkt het een terechte keuze. Voor fabrikanten van Android-apparaten is dat misschien wat zuur: zij verkopen hun apparaten vaak nog onder het mom dat er wel Flash opdraait, in tegenstelling tot de Apple-gadgets.

HTML5

Maar web- en appontwikkelaars hebben het in de online wereld voor het zeggen. Omdat ze het blauwe blokje op de iPad willen mijden en liefst voor open standaards werken, kiezen ze massaal voor  alternatieven zoals CSS3, Javascript en  HTML5. Apple is trouwens niet de enige fabrikant die Flash niet zag zitten. Zo maakte Google,  van het mobiele besturingssysteem Android,  al snel een Flashloze  versie van videosite YouTube.  Daardoor verloor Adobe zijn greep op online video, een terrein dat het tot dan toe domineerde. Flash kreeg de laatste jaren ook een slechte naam omdat er veel beveilingslekken in voorkwamen. Nu gaat ook Adobe zich meer op HTML5 richten, maar het bedrijf handhaaft Flash nog wel voor geavanceerde toepassingen op de pc. Flash op mobieltjes, zo concludeert Adobe inmiddels, was eerder een blok aan het been dan een aantrekkelijke staalkaart van de mogelijkheden van het bedrijf in huis heeft. Zonde om daar energie aan te verspillen.

Adobes keuze om te stoppen met Flash voor mobieltjes is een postume ode aan Apple-oprichter Steve Jobs. Die had een hartgrondige hekel aan Flash.  Jobs had sowieso een haat-liefde relatie met Adobe, dat essentiële software voor professionele Mac-gebruikers maakt. Adobe wachtte erg lang  met het maken van een aparte versies  voor besturingssysteem Mac OS X en dat  zette kwaad bloed. Apple ging eigen software  ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld  iPhoto. Het paste bij Jobs streven om alle onderdelen van de apparatuur zoveel mogelijk in eigen hand te houden - tot en met de gesloten App Store aan toe. Software die op allerlei computers werkte vond hij niet goed genoeg. Om die reden wilde hij ook niet dat Adobe-software gebruikt werd om apps voor het iOS besturingssysteem te ontwikkelen. Later trok Apple die eis deels  in.

Steve Jobs over Flash: In ‘Thoughts on Flash’ (april 2010) veegde wijlen Apple-baas Steve Jobs de vloer aan met Flash op mobieltjes.

1) Flash  is geen open systeem
2) Er zijn goede alternatieven voor video en spelletjes op het web
3) Flash wordt vaak geplaagd door veiligheidsproblemen
4) Het gebruik vreet batterijen
5) Aanraakbesturing werkt niet goed, Flash hoort bij het ‘pc- en muis-tijdperk’.
6) Flash werkt op allerlei systemen en is daarom niet ‘toegewijd’ aan Apple.

Jobs sluit af met: ”New open standards created in the mobile era, such as HTML5, will win on mobile devices (and PCs too). Perhaps Adobe should focus more on creating great HTML5 tools for the future, and less on criticizing Apple for leaving the past behind.”

Adobe maakte vandaag ook een ingrijpende strategiewijziging bekend. Adobe is behalve van Flash met name bekend van fotobewerkingsprogramma Photoshop en het veelgebruikte bestandsformaat pdf. Maar het belangrijkste product is de Creative Suite, waarmee (web-) ontwerpers digitale producties kunnen maken. Je zou het de Microsoft Office voor de creatieve sector kunnen noemen. En die vergelijking gaat zeker op nu Adobe bekend maakt dat het zijn belangrijkste pakket niet als  losse licentie verkoopt, maar ook  per maand gaat verhuren. Microsoft deed hetzelfde: dat introduceerde  Office 365, een maandabonnement op Office.

Adobes Creative Suite wordt gekoppeld aan een internetdienst waarmee digitale uitgevers zelf ook abonnementen kunnen innen. Met de software, belooft Adobe,  kun je  in één klap een digitaal tijdschrift of app maken die werkt op elk mobiel apparaat. Of het nou een iPad, een Google Android tablet pc of een telefoon  is. De inhoud past zich automatisch aan aan de grootte van het scherm. Nu maken  uitgevers vaak aparte versies  voor Android, iOS, BlackBerry of Windows Phone – een tijdrovende klus.

Adobe hoopt de gemiddelde inkomsten per klant, per maand  te laten stijgen van 30 naar 40 dollar. De omzet zou stabieler moeten zijn en stijgen van 1,9 miljard dollar nu naar meer dan 3 miljard in 2017, aldus  David Wadhwani van Adobes Digital Media-divisie. Voordat het zo ver is ontslaat Adobe eerst nog 750 van de circa 9.000 medewerkers.

    • Marc Hijink