Echt zijn

Wie getatoeëerd is vertelt een verhaal over zichzelf, zegt Rob van Hoeijen. Met origineel zijn heeft dat niets te maken.

Wel met accuschroefboormachines. Maar daarover dadelijk meer.

Rob van Hoeijen, eigenaar van Studio Remi piercing & tattoo art in de Utrechtse Twijnstraat, weet niet wie Arnon Grunberg en Rosanne Hertzberger zijn. Grunberg is een beroemd schrijver met een column in de Volkskrant, zeg ik. En Hertzberger schrijft in NRC. Allebei hadden ze het deze week over tatoeages. De tweede ziet tatoeages als „het tragische gevolg van een verregaande vorm van individualisme”, de eerste vindt dat een „moreel oordeel”, dat tot „intolerantie” kan leiden.

„Wow”, zegt Rob van Hoeijen. Hij deinst een beetje terug.

Alles is al gedaan. En de meeste tattooshops gebruiken boeken met voorbeeldtatoeages. Rob van Hoeijen voert tekeningen uit van de klant, of ontwerpt zelf iets. Maar hem zal je niet horen zeggen dat wat hij maakt uniek is.

In een stoel wacht Chantal Werkel (24), student aan de kunstacademie, kalm op een nieuwe tatoeage. Ze draagt pareloorbellen en een wollen vestje. Daaronder is haar bovenarm getatoeëerd met bloemen. Op haar onderarm staat een zelfbedachte lijn, waarin de geboortedata van haarzelf en haar zus zijn verwerkt. En op haar rug draagt zij een ohm-teken, het mantra dat ook populair is in yogastudio’s. „Ohm staat voor alles dat voortkomt uit jezelf”, zegt Chantal Werkel.

Rob van Hoeijen knikt. Mensen met tatoeages willen niet uniek of origineel zijn. Dat denken alleen mensen zonder tatoeages. „Mensen met tatoeages willen echt zijn.”

„Authentiek”, zeg ik.

„Hè?”, vraagt Ron.

„Authenticiteit”, zegt Chantal. „Ja, dat is ook in de mode.”

Ze komt voor een symbool van geloof, hoop en liefde. Niets bijzonders dus. Wel laat ze Van Hoeijen uit de losse pols op haar huid tekenen. Freehand, noemen kenners van tatoeages dat. „Freehand komt niet uit boekjes”, zegt Chantal. „Een freehandtatoeage is echt van jou.”

We kunnen lang nadenken over de populariteit van tatoeages en wat dat allemaal wel of niet mag betekenen. We kunnen ook op 17 december naar een filiaal van de firma Hornbach gaan, van die enorme winkels vol doe-het-zelfmaterialen langs de snelweg.

Nu bijna een kwart van de Nederlanders tussen de 18 en 50 jaar een tatoeage heeft, leek het Hornbach leuk om een wedstrijd uit te schrijven: ontwerp een tatoeage van je geliefde accuschroefboormachine. Drilboor of vlakschuurmachine mag ook, mits van het merk MacAllister. De winnaars krijgen een gratis tatoeage van hun favoriete powertool.

Rob van Hoeijen komt die winnende tatoeages op 17 december persoonlijk zetten in het Utrechtse filiaal van Hornbach – voor alle vestigingen zijn die dag tatoeagekunstenaars ingehuurd. ‘Hornbach op je huid’, heet de actie: „Voor de échte Hornbach-fans.”