ProRail: in 2015 nul kleine treinstoringen

Om dat te bereiken wil het bedrijf veel meer preventief onderhoud doen en sneller investeren.

Spoorbeheerder ProRail wil het aantal kleine verstoringen op het spoornet eind 2015 tot nul hebben teruggebracht. Om dat te bereiken gaat het bedrijf veel meer preventief onderhoud doen en sneller investeren. Dat beloofde ProRail-directeur Marion Gout gisteren in een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het gaat dan bijvoorbeeld om slecht werkende wissels of achterstallig onderhoud. Volgens Gout moet ProRail, dat verantwoordelijk is voor de aanleg, het onderhoud, beheer en veiligheid van het Nederlandse spoornet, veel sneller en slagvaardiger gaan werken. „Het lage tempo heeft me het meest verbaasd toen ik hier een half jaar geleden begon”, zei Gout. „Niet de werkzaamheden zelf, maar wel de voorbereiding. Het duurt allemaal veel te lang.”

Ze wil kleine problemen gelijk oplossen en niet wachten tot het project volgens de planning aan de beurt is. 250 medewerkers van ProRail die met de trein reizen, rapporteren dagelijks welke spoorproblemen ze onderweg tegenkomen. Een deel daarvan wordt nu binnen 24 uur opgelost, aldus Gout.

ProRail inventariseert verder welke projecten snel kunnen worden uitgevoerd en welke juist moeten worden uitgesteld. Het bedrijf voert honderden projecten uit. Vorige maand constateerde de Algemene Rekenkamer dat ProRail moeite heeft om door het ministerie van Infrastructuur en Milieu aangedragen projecten af te wijzen. Voortdurend verzint het ministerie nieuwe projecten waarvoor de capaciteit bij ProRail ontbreekt. Gout: „We moeten prioriteiten stellen. Er lopen nu zoveel losse projecten naast elkaar dat onze medewerkers, het ministerie en de vervoerders het overzicht missen.” Eind van dit jaar moet dat overzicht klaar zijn. (NRC)