De firma Zelfbevlekking

Beste manager, uw vraag hoe u wat meer media-aandacht kunt genereren voor uw bedrijf zonder ‘stompzinnige reclames’ te moeten maken, beantwoord ik graag via de krant. Dan hebben we er allemaal wat aan. De media hebben dagelijks vulling nodig, maar kunnen niet ongegeneerd uw producten aanprijzen. Het is dus de bedoeling hun een excuus te geven van uw vulling gebruik te maken zonder dat ze van commerciële collaboratie kunnen worden beticht. U kunt allereerst uw bedrijfsnaam verbinden aan een prijs. Het maakt niet uit waar de prijs voor uitgereikt wordt. Het beste boek, beste geklede man of het grappigste kapsel. Uw prijs kan te maken hebben met uw bedrijfstak, maar dat is geen vereiste. Het bedrijf Libris schijnt zelf ook iets in de boekenwereld te doen, de Nederlandse Spoorwegen zijn vooral met treinen bezig. Ik adviseer u een jury te benoemen en overal trots rond te bazuinen dat de juryleden geheel onafhankelijk hun keuze bepalen. Daar is niks aan gelogen, waar het om gaat is dat ze media-aandacht voor uw prijs en dus voor u genereren.

Met een mooie onkostenvergoeding of een pakkend verhaal vindt u vast een paar medialokkende juryleden. Het allermooiste is natuurlijk medialokkende genomineerden die ook nog teleurgesteld of blij reageren op de uitslag.

Let op: als u samen met branchegenoten een prijs bedenkt, moeten de genomineerden wel aansluiten op de smaak van het publiek. Niemand heeft er iets aan als de jaarlijkse soepprijs naar een aspergesoep met stukjes broccoli en zangzaad gaat. De soepbranche moet zorgen dat de jury uit een lijst met goed verkoopbare soepen een prijswinnaar bepaalt. Geheel onafhankelijk, dat spreekt voor zich.

Als u dit allemaal te veel rompslomp vindt, kunt u ook gewoon iedereen in het bedrijf een prijs geven. Maar dan echt iedereen hè? Zo hebben wij met Comedytrain op een legendarische avond elke comedian een Gouden Gnoe laten winnen. De media-aandacht was er niet minder om, zelfs in het theaterjaarboek werd het vermeld als officiële cultuurprijs.

Wellicht heeft u helemaal geen zin in een prijs. Dan kunt u ook een jubileum vieren. Tegenwoordig mag iedereen zelf bepalen of iets een jubileum is. Zo bedacht iemand dat de Nederlandse televisie zestig jaar bestaat. Zestig jaar, dat is nog eens een jubileum! Uitgevers, programmamakers, beleidsmakers van de publieke omroep, iedereen is blij: deze winwinwin situatie wordt u aangeboden door de firma Zelfbevlekking. Volgend jaar bestaat Shell 105 jaar, ik verheug me nu al op de canon van benzinestations.

Raoul Heertje