Kortingssite Groupon heeft de wind even mee

Groupon heeft bij de beursgang beleggers een cadeautje gegeven. De beurskoers van de kortingssite is vrijdagmorgen vroeg met 50 procent gestegen. Dat er op korte termijn sprake zou zijn van enige opwinding was zeker toen het bedrijf erin geslaagd bleek te zijn de meeste Wall Street-firma's 6 procent van zijn aandelen aan de man te laten brengen. Winst is een van de tastbare zaken die op langere termijn nodig zal zijn om de marktwaarde van bijna 20 miljard dollar te handhaven.

Het bedrijf heeft aangetoond snel te kunnen groeien, maar de bewijzen dat het ook in staat zal zijn winst te maken, zijn vluchtiger van aard. Zowel president-commissaris Eric Lefkofsky als topman Andrew Mason hebben in het openbaar of semi-publiekelijk optimistische uitspraken gedaan, die ze in de aanloop naar de beursgang beter voor zich hadden kunnen houden. En de scepsis over het bedrijfsmodel van Groupon is wijdverbreid, vooral als het gaat om de vraag of de firma een duurzame voorsprong zal blijken te hebben ten opzichte van de moordende concurrentie op het gebied van internetkoopjes.

Maar het bedrijf wist de omvang van zijn aandelenuitgifte wél op te schroeven en de koers hield stand op een niveau van ruim 40 procent boven de introductiekoers van 20 dollar per aandeel van donderdag. Dat is de ideale uitkomst voor Groupon: het bewijst dat er vraag is naar het aandeel.

Toch kleeft er ook een kunstmatig smaakje aan dit resultaat. Groupon heeft maar een heel klein deel van zijn aandelen verkocht, waardoor het lastig is de vraag precies in te schatten. Demand Media, Pandora en LinkedIn hebben vorig jaar bij hun beursgang allemaal minder dan 10 procent van hun aandelen op de open markt aangeboden. De beurskoersen van deze drie technologiefirma's stegen fors op de eerste handelsdag, maar zijn sindsdien scherp gedaald. Pandora wordt nu iets boven de introductiekoers verhandeld, en Demand Media maar liefst 55 procent lager.

Op een bepaald moment zullen Groupon-aandelen die in handen zijn van insiders op de markt verschijnen. Het kan ook zijn dat het bedrijf zal besluiten meer aandelen te verkopen om geld binnen te halen. Dat zal een nieuwe test opleveren voor de beleggersvraag. De koers van LinkedIn daalde vrijdag met 8 procent. Die daling werd veroorzaakt door een verlies in het derde kwartaal en een donderdag aangekondigde tweede aandelenuitgifte ter waarde van 500 miljoen dollar. Die tweede ronde aandelen ligt weliswaar nog steeds boven de introductiekoers, maar wel een stuk lager dan de koers van vlak ná de beursgang.

Met zijn kleine hoeveelheid publiek verhandelbare aandelen kan ook Groupon hieraan ten prooi vallen. Door groei te koppelen aan winstgevendheid kan Groupon aantonen dat de hoge waardering van het aandeel gerechtvaardigd is.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld

    • Robert Cyran