GM zaait twijfel over overname van Saab

Er is opnieuw twijfel ontstaan over de redding van de Zweedse automaker Saab. Het Amerikaanse General Motors, dat Saab in het voorjaar van 2010 verkocht aan het Nederlandse Spyker Cars van topman Victor Muller, overweegt de verkoop van Saab aan de Chinese bedrijven Youngman en Pangda te blokkeren. Dat heeft een woordvoerder van het Amerikaanse General Motors dit weekend verklaard.

GM, dat eigenaar is van een pakket preferente aandelen met een waarde van 326 miljoen dollar, moet toestemming geven voor de verkoop van Saab. Ook de Chinese en Zweedse autoriteiten en de Europese Investeringsbank moeten instemmen met de verkoop van de Zweedse autobouwer. Volgens de voorlopige koopovereenkomst moet dat gebeuren voor 15 november van dit jaar.

Victor Muller maakte eind oktober, na ruim een half jaar onderhandelen, bekend dat hij Saab wil verkopen aan Youngman en Pangda voor 100 miljoen euro. Het is de bedoeling dat de fabriek in het Zweedse Tröllhattan begin 2012 jaar weer gaat draaien. Ook hebben de Chinezen plannen om een productielijn voor Saab in China te openen.

En daar zit een deel van het probleem. Voormalig Saab-eigenaar General Motors heeft grote belangen in China, de grootste exportmarkt voor de Amerikaanse autobouwer. GM heeft een joint-venture met het Chinese SAIC. Tegelijkertijd is GM voor Saab een belangrijke leverancier van onderdelen. Ook levert GM technologie aan Saab. Zo zijn de bestaande modellen van Saab deels gebaseerd op modellen die GM onder de merknaam Opel op de markt brengt.

Volgens een woordvoerder van GM zal het bedrijf alleen instemmen met de verkoop van Saab aan de Chinezen als de transactie „geen negatieve gevolgen heeft voor de bestaande relaties in China of belangen van GM elders in de wereld”.

De Zweedse bewindvoerder Lofalk, die werkte aan een doorstart van Saab, toonde zich vorige week positief over de verkoop van Saab. „Pangda en Youngman zijn niet uit op snelle winst zoals echte financiële investeerders.” Om te beginnen steken Pangda en Youngman 50 miljoen euro in Saab zodat de reorganisatieplannen uitgevoerd kunnen worden. Daarna hebben de investeerders toegezegd om rond de 610 miljoen euro in het bedrijf te steken.

In China zal op termijn een fabriek geopend worden, zodat van daaruit de enorme Chinese automarkt bestookt kan worden. Saab moet – zoals ook Spyker Cars voor ogen had – zowel in China als in Europa de concurrentie aangaan met andere „premium merken” zoals BMW, Audi en Volvo.