Fashion-prijs Conny Groenewegen

„We zijn overtuigd door de artistieke integriteit van deze ontwerper, die bovendien de mode-industrie voorziet van de zo nodige zuurstof.” Met die woorden wees de jury van internationale topwinkelbedrijven Conny Groenewegen aan als winnaar van de Dutch Fashion Awards 2011, de belangrijkste modeprijs voor talent met internationale potentie. Groenewegen (1973) maakt vrouwelijk en innovatief breigoed – haar specialiteit. In haar ‘soft tech’-collectie, met verfijnde jurken en een jas met ingenieus gebreide structuren, zag de jury een label met een sterke identiteit en groeimogelijkheden. Het is een uitgesproken collectie en daaraan is volgens de jury grote behoefte.

Van de drie belangrijkste prijzen van de door autofabrikant Mercedes gesponsorde Dutch Fashion Awards won Groenewegen er twee: een showroom met ‘verkoopondersteuning’ voor een jaar in Milaan, en de hoofdprijs, 25.000 euro. Dat geld wil Groenewegen, die voor de tweede keer meedeed aan de DFA’s, gebruiken om een breimachine aan te schaffen. „Om al mijn ideeën snel te kunnen ontwikkelen”, zei ze na afloop. Tot nu toe heeft haar label CG acht verkooppunten, voornamelijk in Japan.

Met complexe breisels van vervilte wol en metaalgarens onderscheidde Groenewegen zich van de andere genomineerden die commerciële collecties toonden: Joline Jolink, Marscha Hüskes, het label Avelon van Erik Frenken en Hyun Yeu die met zijn elegante mannenlabel Ado les Scents de Dutch Fashion Incubator Award won. Yeus collectie is volgend voorjaar verkrijgbaar in de Bijenkorf.

De DFA, die voor de vijfde keer werd uitgereikt, vond plaats in de Grote Kerk in Den Haag. In 2010 werd hij gewonnen door de inmiddels zeer succesvolle Iris van Herpen.