De bloggers die Herman Cain lanceerden laten hem nu massaal vallen

Presidentskandidaat Herman Cain werd populair dankzij een campagne die zich richtte op internet, niet op tv. Maar de liefde is bekoeld. Bloggers laten @THEHermanCain vallen.

Republican presidential candidate Herman Cain (C) is escorted by U.S. Capitol Police after speaking to legislators in the Congressional Health Care Caucus on Capitol Hill in Washington, November 2, 2011. REUTERS/Jonathan Ernst (UNITED STATES - Tags: POLITICS) REUTERS

Herman Cain heeft weinig geld, maar veel verstand van pr. Daarom heeft de Republikeinse presidentskandidaat de regels van internet leren gebruiken. Nieuwe media hebben zijn campagne de laatste weken opgestuwd, totdat hij bijna koploper was in de peilingen.

Inmiddels is de liefde bekoeld. Juist de bloggers en twitteraars die hem steunden laten de oud-zakenman nu hard vallen.

Cains campagne is in alles de tegenpool van die van Rick Perry, een van zijn belangrijkste tegenstanders voor de Republikeinse nominatie. Perry voert klassiek campagne. Hij maakt barokke campagnespots die eruitzien als Hollywood-trailers. Ze zijn gemaakt door vooraanstaande producers en regisseurs en worden voor veel geld uitgezonden op goedbekeken televisiezenders. Perry’s geldverslindende campagnemachine – de laatste maanden kreeg hij ruim zeventien miljoen dollar aan donaties – richt zich primair op tv.

Cain haalde in dezelfde periode als Perry ongeveer 2,8 miljoen dollar op. De oud-manager, dominee en radiopresentator is een reclameman die zijn geld gebruikt om spraakmakend te zijn. Zoals hij vroeger pizza’s verkocht, met de slogan: Godfather’s Pizza – A Pizza You Can’t Refuse, zo verkoopt hij zijn politieke boodschap. Vraag me niet, zei hij eens, naar de naam van de president van „Ubeki-beki-beki-beki-stan-stan”. Liever praat hij over zijn belastingplan, ‘9-9-9’, naar de percentages die er volgens hem moeten komen – naar verluidt ontleend aan het computerspel SimCity.

Niet televisie, maar internet is zijn medium. Tijdens het jongste tv-debat tussen de zeven Republikeinse presidentskandidaten werd ‘999’ meteen een trending topic op Twitter, waar hij actief is als ‘@THEHermanCain’. Simpel verkoopt op internet nog beter dan op televisie, weet Cain.

Vorige maand lanceerde Cain een veelbesproken campagnespot. Het is misschien wel het meest curieuze filmpje uit de Amerikaanse campagnegeschiedenis, schreef The Washington Post. Cains assistent Mark Block – snor, middelbaar, beetje morsig type – legt in een paar zinnen uit dat hij zijn baas door dik en dun steunt. Als hij klaar is, neemt hij uitdagend een trek van zijn sigaret en blaast hij de rook naar de camera.

Meteen na verschijnen ging de clip viral, zoals het heet. Het filmpje is miljoenen keren bekeken en werd besproken door iedere politieke blogger. De vraag is wat in vredesnaam de bedoeling was van de sigaret. Was het een uitgestoken middelvinger naar Washington? Is Herman Cain tegen antirookwetten? Block zei dat hij „gewoon zichzelf” was. Hoe dan ook wordt een filmpje dat vrijwel geen cent heeft gekost al twee weken besproken, geparodieerd – zoek op YouTube met de trefwoorden Herman Cain parody – en gedeeld. De schitterend gemaakte Perry-filmpjes bereiken haast niemand.

Met rechtse bloggers, van mainstream-Republikeinen tot aanhangers van de Tea Party, was het liefde op het eerste gezicht. Pamela Geller omarmde Cain op haar blog Atlas Shrugs. Op het invloedrijke blog RedState (redstate.com) was Cain favoriet. Een Republikeinse blogger uit Florida plaatste zelfs Herman Cain-origami op haar site.

Toen kwamen, via het eigenlijk alleen in Washington gelezen blad Politico, de beschuldigingen. Cain zou als manager bij de National Restaurant Assiociation vrouwen seksueel hebben geïntimideerd. De vrouwen hadden geklaagd en werden afgekocht met een flink bedrag. Cain zei eerst niets, ontkende en nam zijn ontkenning half terug. Inmiddels is duidelijk dat de vrouwen inderdaad zijn afgekocht.

Waar Cain op de conservatieve televisiezender Fox News nog alle kans kreeg zich te verweren, sloeg de stemming online volledig om. De lieveling van weleer krijgt op rechtse website de hardste kritiek en niet, zoals hij zelf zei, van de gevestigde, liberale kranten. RedState schreef: „Wat er ook precies gebeurd is, het gebrek aan eerlijkheid of integriteit van Herman Cain werpt nieuw licht op zijn karakter”. Of de auteur nog een stem op Cain zou overwegen? No way.

„Mijn rit op de Cain-trein stopt hier”, meldde de rechtse blogger ‘Jimmie’ op de door Republikeinen geliefde website sundriesshack.com, toen een derde vrouw met dezelfde beschuldigingen kwam. „Herman Cain noemt zichzelf de probleemoplosser. Als hij dit al niet kan oplossen, waarom zouden we moeten geloven dat hij de echt grote problemen van Obama’s grote overheid kan aanpakken?” Er is eigenlijk nog maar één fan te vinden, schreef The New York Times. Pamela Geller blijft heilig in haar kandidaat geloven. „Ik steun Herman Cain. Wat hij nog niet snapt, leren we hem wel.”

    • Guus Valk