Banken, Berlusconi en andere barometers

In de week na de G20 in Cannes presenteren de drie grote Franse banken hun interim cijfers. In Nederland volgens Aegon en SNS Reaal.

Zou het Centraal Bureau voor de Statistiek er zelf ook niet een beetje gek of moedeloos van worden? Maandelijks rapporteert het CBS de Industriemonitor die de barometer over de economie weergeeft onder Nederlandse ondernemers, directeur-eigenaren van de scheppende industrie. En (bijna) elke maand zijn de conclusies anders.

Na vijf maanden van somberheid, leek de stemming in september weer wat opgewekter. „Producentenvertrouwen verbetert en voorraden groeien”, luidde de kop boven het persbericht van 26 september. Een maand later viel dat vertrouwen weer terug, op hetzelfde niveau als in augustus. In de eerste helft van het jaar schoot het humeur van ondernemers helemaal alle kanten uit: van een „fractie optimistischer” in januari tot „iets afgenomen” in februari, en van „omhoog geschoten” in maart tot een „stapje terug” in april en tweemaal „opnieuw een stapje terug” in mei en juni. In de zomer ging het vervolgens „fors onderuit” en „verder omlaag”.

Morgen weten we hoe de vlag er nú bij hangt, als het nationale cijferbureau niet alleen de volgende Industriemonitor presenteert, maar ook de concrete omzet- en productiecijfers over de maand september.

Voorspelling: de stemming blijft somber of is opnieuw verder versomberd. Want ook al presenteerden industriële bedrijven in de afgelopen weken nog best aardige resultaten over het derde kwartaal, optimistische vooruitzichten durfden zij nauwelijks te geven. Daarvoor is de onzekerheid over de Europese economie te groot. De angst voor de definitieve val van Europa’s probleemkindje Griekenland blijft aanwezig, de angst voor besmetting naar grotere Europese landen eveneens en die naar grote internationale banken helemaal. De pogingen van grotere slagkracht door de wereldleiders op de afgelopen G20-top ten spijt.

Komende week staan geen nieuwe politieke topconferenties op het programma, maar moeten we het hebben van het vervolg van het kwartaalcijferseizoen.

De cijfers van het Zwitserse uitzendconcern Adecco kunnen een indicatie geven van datzelfde vertrouwen van ondernemers in de economie. Uitzendbedrijven lopen doorgaans voor op de ontwikkeling van andere bedrijven. Als dat nog steeds zo is, moet dat beleggers weer enige hoop kunnen bieden. Eind vorige maand lieten de grote mondiale rivalen van Adecco, het Nederlandse Randstad en het Amerikaanse Manpower al opvallende omzetstijgingen zien. Aan de andere kant: juist bedrijven die angstig zijn nemen geen vaste mensen aan maar huren tijdelijk personeel in.

Een andere barometer is de tussentijdse rapportage van bouwbedrijf Heijmans, komende donderdag. De omvang van de orderportefeuille voor bijvoorbeeld nieuwe woningen geeft zicht op vertrouwen van consumenten, ontwikkelaars en financiers in de nabije toekomst.

De komende dagen zal al dan niet bevestigd worden of het geschonden vertrouwen in de Europese bankensector terecht is. Een groot aantal financiële instellingen presenteert de cijfers – en niet de minsten. De twee wankele bankgiganten uit Frankrijk: Société Générale en Crédit Agricole en in Nederland SNS Reaal en verzekeraar Aegon.

Ook interessant om in de gaten te houden: morgenochtend vroeg presenteert het Italiaanse mediaconcern Mediaset de cijfers over het derde kwartaal. Kijken of grootaandeelhouder Silvio Berlusconi het er zakelijk beter afbrengt dan politiek.

Vrijdag dook in Italië het gerucht op dat Mediaset de volledige controle over de Nederlandse tv-producent Endemol wil krijgen door de twee andere aandeelhouders, Cyrte en Goldman Sachs, uit te kopen. Parallel met de landspolitiek: Endemol gaat gebukt onder een miljardenschuld. Maar ook het Amerikaanse Time Warner heeft vrijdag een niet-bindend bod uitgebracht. Mediaset verloor dit jaar al ruim 40 procent van z’n beurswaarde. Daarmee heeft de premier van Italië 730 miljoen euro ingeteerd op z’n privévermogen.