'Lelijk beest' brengt nog steeds veel geld op

Ondanks de crisis boekt Corio, het Nederlandse beursgenoteerde vastgoedfonds, goede resultaten. Winkelcentra trekken meer mensen en die geven meer uit.

Wie zich wel eens door de mensenmassa op Hoog Catharijne heen worstelt, weet: het is er altijd stervensdruk. Dat komt natuurlijk ook doordat het Centraal Station van Utrecht aan het reusachtige betonnen winkelcentrum vast zit, maar toch: jaarlijks wandelen maar liefst 26 miljoen mensen door het overdekte complex.

Nu blijkt dat die miljoenen bezoekers niet alleen door het winkelcentrum heen wandelen, maar er ook daadwerkelijk geld uitgeven, ondanks de crisis.

Je zou zeggen dat mensen door de aanhoudende economische onzekerheid minder winkelen. Of op zijn minst minder besteden.

Maar uit de cijfers van het derde kwartaal van Corio, het Nederlandse beursgenoteerde vastgoedfonds dat honderd winkelcentra in zes landen exploiteert, blijkt eerder het tegenovergestelde. Ondanks het beeld dat het slecht gaat met de winkeliers, zorgt het winkelvastgoed voor goede resultaten. In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Corio een 4,7 procent hoger direct resultaat geboekt dan vorig jaar, mede door een toename van de netto huuropbrengsten en acquisities. Het ‘direct resultaat’ – de huuropbrengsten minus de exploitatiekosten, beheerskosten, algemene kosten en financieringskosten – steeg naar 197,1 miljoen euro, tegenover 188,2 miljoen euro een jaar eerder. De prognoses voor het hele jaar 2011 blijven hetzelfde. Corio voorziet een direct resultaat per aandeel op 2,88 euro, gelijk aan vorig jaar.

Corio exploiteert winkelcentra in Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Turkije. De netto huuropbrengsten stegen de afgelopen negen maanden met 9,1 procent tot 295,8 miljoen euro. Vooral in Turkije, waar de economische groei flink is aangetrokken, profiteert Corio van forse huurstijgingen. De huurprijzen liggen daar nu twintig tot dertig procent hoger dan vorig jaar. Spaanse winkelcentra hebben het juist erg moeilijk.

Topman Gerard Groener reageerde gisterochtend op BNR Nieuwsradio verheugd op de kwartaalcijfers. „Onze resultaten steken positief af bij al het nieuws dat ons omringt. [...] Over de eerste negen maanden zie je dat meer mensen naar onze winkelcentra zijn gekomen en dat ze meer geld hebben uitgegeven. Dat levert hogere huren op. Ik weet dat mensen Hoog Catharijne zien als het ‘lelijke beest’ in die stad, maar de paradox is: het is het meest succesvolle winkelcentrum van Nederland.”

Het komende half jaar staat voor Corio behalve de herontwikkeling van Hoog Catharijne de opening van diverse winkelcentra op het programma, onder andere in Berlijn, Turkije en Frankrijk.

Ook Eurocommercial Properties, een ander vastgoedfonds dat zich toelegt op winkelcentra, boekte een hoger direct resultaat. Over het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2011-2012 presenteerde het fonds een direct resultaat van 19,2 miljoen euro. Dat is 3,8 procent meer dan vorig jaar. De belangrijkste oorzaak is een toename van de huuropbrengsten van 3,2 procent. Tegelijk zag het bedrijf het indirect resultaat – waar de fluctuerende herwaarderingen van het vastgoed onder vallen – aanzienlijk teruglopen. Volgens Kate Goode, directeur investor relations van Eurocommercial Properties, is het indirect resultaat gedrukt door financiële ‘hedging’-instrumenten, waarop het bedrijf verliezen heeft geleden door een dalende rente. Het vastgoedfonds handhaaft zijn voorspellingen voor het hele jaar 2011 en voorziet een „stabiele huurgroei” tussen de 2 en 3 procent.

    • Barbara Rijlaarsdam